این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۱۴، شماره ۴۹، صفحات ۲۱-۴۰
عنوان فارسی
زمان روایی و کارکرد آن در فرایند تولید درونمایه داستان کوتاه «الخطوبه» اثر بهاء طاهر
چکیده فارسی مقاله
زمان روایت، کلید فهم کارهای نوین ادبی و ابزار کشف دلالت آن شدهاست و نقش مؤثری در فرایند شکلگیری درونمایه داستانهای کوتاه امروزی ایفا میکند. پژوهش حاضر میکوشد انواع زمان روایی را در داستان کوتاه «الخطوبه» بهاء طاهر، براساس نظریه ژرار ژنت و با تکیه بر شیوه توصیفی ـ تحلیلی بررسی نماید و نقش آن را در فرایند تولید درونمایه این داستان تبیین کند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که میان انواع زمان روایی و دیدگاه نویسنده در بیان اندیشه و احساس خود، رابطه عمیقی وجود دارد و میتوان مراحل پرورش درونمایه این داستان را در سه محور رؤیا، قدرت و مرگ رؤیا دستهبندی نمود. بهاء طاهر این محورهای سهگانه را با دقت و دوراندیشی پرورش میدهد، بهطوریکه در بهکارگیری و پرداخت زمان روایی در راستای خلق درونمایه، مهندسی پیشرفتهای را از وی شاهدیم. توزیع نقشها میان تکنیکهای درنگ، صحنه و تکرار، و مهارت او در انتقال میان درنگ و صحنه در متن داستان، روایت را پیش برده، درونمایه آن را پرورش میدهد. تکنیکهای صحنه، درنگ توصیفی و تکرار بر متن غالب بوده، آیندهنگری و خلاصه در فرایند پرورش درونمایه داستان، نقش برجستهای ایفا میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زمان روایی، تولید درونمایه، ژرار ژنت، بهاء طاهر، داستان الخطوبه،
عنوان انگلیسی
ردی ودوره فی عملیة إنتاج المضمون فی قصة «الخطوبة» القصیرة لبهاء طاهر
چکیده انگلیسی مقاله
السردی قد أصبح مفتاحا لفهم الأعمال الأدبیة الحدیثة والکشف عن دلالاتها وله دور فاعل فی عملیة تکوین مضمون القصة القصیرة الحدیثة. فیدرس هذا البحث أشکال الزمن السردی فی قصة «الخطوبة» لبهاء طاهر فی ضوء نظریة جیرار جنیت وبالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی، ویبین دورها فی عملیة معالجة وإنتاج الفکرة والمضمون. فیؤکّد البحث عمق العلاقة بین أشکال الزمن السردی ووجهة نظر الکاتب فی التعبیر عن واقعه ومشاعره، حیث یمکن تصنیف مراحل تطور المضمون فی هذه القصة إلی ثلاثة محاور رئیسة: الحلم، والسلطة، وموت الحلم. وهو یعالج کل هذه المحاور بدقة وببعد النظر، فنری هندسة متکاملة فی توظیف الزمن السردی فی إطار تکوین المضمون، علما بأن الشکل والمضمون وجهان لعملة واحدة. وتوزیع الأدوار علی تقنیات الوقفة، والمشهد، والتواتر، وبراعة الکاتب فی التنقل بین الوقفة والمشهد فی النص، یمضی بالسرد إلی الأمام بکل سلاسة ویجعل المضمون ینمو ویتطور. وتغلب علی النص تقنیات المشهد والوقفة الوصفیة ثم التواتر کما أن للاستشراف والتلخیص دورا بارزا فی عملیة تکوین المضمون فی القصة.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جابر سوسونی |
جامعة بوعلی سینا بهمدان
مهدی مسبوق |
جامعة بو علی سینا بهمدان
فرامرز میرزایی |
جامعة تربیت مدرس بطهران
نشانی اینترنتی
http://iaall.iranjournals.ir/article_54695_4a6316dfce42ce43eb50806aeadf0682.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-1318660.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات