این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۴، شماره ۴۹، صفحات ۸۱-۱۱۰

عنوان فارسی دراسه تحلیلیّه ــ تطبیقیّه لمدی فاعلیّه تعلیم کتب اللُّغه العربیّه الجدیده فی المرحله الثانویّه (الأُولی والثانیه) من وجهه نظر المدرّسین والتلامذه بمدینه بیرجند
چکیده فارسی مقاله یعالج هذا البحث مدی توفیق النظام التعلیمیّ الجدید لوزاره التربیّه والتعلیم الإیرانیّه فی مجال تغییر اسم کتاب (عربی) إلی (اللُّغه العربیّه، لُغه القرآن)؛ وذلک نظراً إلی أهمّیّه تعلیم اللُّغه العربیّه فی عصرنا الراهن، وتخصیص الأصل السادس عشر من دستور الجمهوریّه الإسلامیّه الإیرانیّه لها. ولقد قمنا فی بحثنا هذا، بمقارنه وتحلیل وجهات نظر معلّمی اللُّغه العربیّه وتلامیذ المرحله الثانویّه (الأُولی والثانیه)، فی مجال مدی انطباق کتب العربیّه علی الواقع المرتجی وجودتها من جانب، وحبّ التلامیذ وکیفیّه نظام التقییم فیها من جانب آخر. لقد قامت الدراسه بتحلیل النتائج الّتی حصلت علیها من المعلومات المستخرجه من إفادات 138 معلّماً ومعلّمهً و7381 طالباً وطالبهً فی مدینه بیرجند، وذلک عبر منهج التحلیل والتوصیف، وباستخدام الاستبانات وأخذ العیّنات، وفقًا للنظام العنقودیّ العشوائیّ فی السنه الدارسیّه 2017 - 2016 للمیلاد. وتفید النتائج بأنّه علی الرغم من الخفض التدریجیّ لکمّیّه القواعد العربیّه واستبدالها بالترجمه فی العقدین الماضیین، فلم ینجح هذا المنهج فی حثّ تلامیذ السنه الثالثه من المرحله الثانویّه علی تعلّم اللّغه العربیّه خلال ستّ سنوات. أمّا التلامیذ الذین یتعلّمون اللُّغه العربیّه وفقاً للنظام التعلیمیّ الجدید، والمعلّمون الذین یُعلّمونها طبقاً لهذا النظام، فهم أکثر رغبهً فی تعلّم العربیّه وتعلیمها. فضلاً عن ذلک، نجدهم یؤکّدون علی سلامه نظام التقییم الذی یعیّن تقسیم العلامات بین الترجمه والقواعد بقسمَیها: الشفهیّه والخطیّه.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی تطبیقی میزان اثر‌بخشی آموزشی کتاب‌های تازه‌تألیف عربی متوسطة اول و دوم از دیدگاه معلمان و دانش‌آموزان شهرستان بیرجند
چکیده انگلیسی مقاله پژوهش با بررسی رویکرد تازه‌ای که در نظام جدید آموزش‌وپرورش منجر به تغییر نام کتاب درسی عربی به عربی زبان قرآن شده‌است، نظرات دبیران عربی و دانش‌آموزان دورة اول و دوم متوسطه دربارة میزان کارآمدی این کتاب، نوع ارزشیابی‌های موجود در آن و همچنین میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان به زبان عربی مقایسه و تحلیل شده‌است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و به کمک پرسش‌نامه و استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی در سال تحصیلی 97-96، اطلاعات استخراج‌شده را از جامعة آماری 138دبیر و 7381 دانش‌آموز شهرستان بیرجند، تحلیل و واکاوی نموده‌است. نتایج نشان می‌دهد که با وجود کم‌کردن تدریجی حجم قواعد و پررنگ شدن بخش ترجمه در دو دهة گذشته، این روش نتوانسته دانش‌آموزان سوم متوسطه را که در طی شش سال به یادگیری این زبان پرداخته‌اند، به عربی علاقه‌مند کند. البته با توجه به نتایج نظرسنجی، دانش‌آموزان نهم که مدت سه سال است این زبان را به شیوه‌ای جدید فرامی‌گیرند کارآمدی کتاب‌های جدیدالتألیف عربی و علاقه‌مندی خود را به این زبان بیش از دانش‌آموزان و دبیران سوم متوسطة نظام قدیم اعلام کرده‌اند. افزون بر این، دبیران و دانش‌آموزان مقطع نهم متوسطة اول، کارآمدی کتاب‌های جدیدالتألیف را بیشتر از دبیران و دانش‌آموزان سوم دبیرستان اعلام کرده‌اند. با وجود این، جملگی معتقدند که در ارزشیابی پایانی، باید نمره به دو بخش شفاهی و کتبی اختصاص یابد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد لامعی گیو |
جامعة بیرجند کلیة الآداب

مریم مقبولی |
آموزش و پرورش


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_75228_91459c31706939ac82500692a48afc4f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-1318663.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات