این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۴، شماره ۴۹، صفحات ۱۱۱-۱۳۰

عنوان فارسی مناقشه فکره «الإنسان الکامل» فی أشعار ابن الفارض فی إطار آراء یونغ
چکیده فارسی مقاله المضامین المشترکه فی آداب الأمم التی لم تُرتبط ببعضها، تُعتبر حصیله طبقه من النفس تسمّی «اللاوعی الجماعی». إن الأبعاد الکامنه فی هذا المستوی من الذهن البشری تتجسّد فی إطار رموز مختلفه یطلق علیها یونغ تسمیه «النموذج الأصلی». بما أنّ الشعر الصوفی ینبع من ذات الشاعر وإستلهامه من «اللاوعی الجماعی» فبالتالی یمکننا أن نجد فیه النموذج الأصلی. إحدی هذه النماذج الأصلیه تتجسّد فی نموذج «الإنسان الکامل» والذی قد تمّ إستخدامه فی شعر إبن الفارض الصوفی. إنّنا فی هذه الدراسه نحاول من خلال الاعتماد علی المنهج الوصفی – التحلیلی ومراجعه الکتب المختلفه فی مجال علم النفس، أن نستعرض الأبعاد النفسیه الکامنه فی شخصیه إبن الفارض معتمدین فیها علی فکره النموذج الأصلی ومبادئ مدرسه یونغ النفسیه. هذا النموذج الأصلی، بامکانه أن یدلّنا علی نفسیه الشاعر وتقییم شخصیته. إنّه من خلال تداخل قیمته الذاتیه، وتجاوز السلبیات الناتجه عن «النسخ المتماثل» و«تضخم الأنا»، استطاع أن یصل من عملیه «الفردیه» إلی رتبه « الأنا».
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی شخصیت ابن فارض با تکیه بر انگاره انسان کامل
چکیده انگلیسی مقاله ترک در ادبیات مللی که، هیچ‌گونه ارتباطی بین آن‌ها وجود نداشته، محصول لایه‌ای از روان، به نام «ناخودآگاه جمعی» است. محتوای این سطح از ذهن، در قالب نمادهای مختلف که یونگ با عنوان «کهن‌الگو» از آن یاد کرده، بروز می‌یابد. ازآنجاکه شعر عرفانی نیز، دستاورد مکاشفه و الهام شاعر از «ناخودآگاه جمعی» است، انگاره‌های کهن‌الگویی زیادی در آن می‌توان یافت. یکی از آن‌ها، انگاره «انسان کامل» است که در شعر عرفانی ابن فارض کاربرد فراوانی دارد. پژوهش کنونی می‌کوشد با روش توصیفی ـ تحلیلی، و با مراجعه به کتاب‌های مختلف روان‌شناسی، شخصیت ابن فارض را با محوریت این سرنمون و بر اساس مکتب روان‌شناختی تحلیلی یونگ، نقد روان‌کاوانه نماید. این انگاره، روزنه‌ای است برای نفوذ به روان ابن فارض و ارزیابی شخصیتش. او در نتیجة درونی‌سازیِ ارزش‌های این «کهن‌الگو» و گذر از آسیب‌های ناشی از «همانندسازی» و «تورم روانی»، توانسته بعد از فرایند «فردیت»، به مرتبة «خود» برسد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی احمدزاده |
جامعة تربیت مدرس

خلیل پروینی |
جامعة تربیت مدرس

کبری روشنفکر |
جامعة تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_53571_51de35a2297aeee32c3555fdab56466e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-1318664.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات