این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آمایش سرزمین
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۹۳-۲۲۳
عنوان فارسی
تحلیل روابط فضایی میان بنادر جنوبی ایران و شهرهای پسکرانۀ منطقهای
چکیده فارسی مقاله
در اغلب نقاط جهان، بنادر سهم فراوانی در ایجاد یکپارچگی در مناطق پسکرانهای و برقراری توازن در زنجیرۀ تأمین کالا ایفا میکنند. هدف این پژوهش، تبیین روابط فضایی بنادر جنوبی ایران با شهرهای پسکرانۀ منطقهای و مقایسۀ تطبیقی الگوی شکلگرفته با نظریهها و الگوهای شناختهشده از روابط بندر– پسکرانه در مقیاس جهانی است. روش تحقیق استفادهشده، روش تحلیل شبکه است. نتایج پژوهش نشان میدهد بنادر اصلی حوزۀ ساحلی جنوب بهطور غالب، واردکنندۀ کالاهای مصرفی مورد نیاز در کانونهای جمعیتی واقع در پسکرانههای منطقهای، بهخصوص ناحیۀ کلانشهری شیراز بودهاند؛ در حالی که اغلب مراکز شهری واقع در پسکرانههای محلی، نقش مؤثری در تولید و ارسال کالا به بنادر ندارند و برای تأمین نیازهای مصرفی خود، به بزرگترین شهر منطقه وابستهاند. این الگو تفاوت درخور توجهی با فرایند منطقهگرایی بنادر در کشورهای توسعهیافته دارد؛ زیرا در این کشورها، بنادر ابتدا با پسکرانههای پیوسته و سپس با سایر پسکرانهها در ارتباط قرار میگیرند. در مجموع، برای کاهش روزافزون، از بار مرکزیت شیراز و انتشار جریان توسعه به شهرهای پسکرانۀ محلی لازم است سیاستهایی نظیر توسعۀ کریدورهای ریلی و جادهای، توسعۀ بنادر خشک و پهنهبندی تخصصی فعالیتها در شهرهای پسکرانۀ محلی- منطقهای اعمال شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بندر، پسکرانه، تحلیل شبکه، ساختار فضایی،
عنوان انگلیسی
Analysis of the spatial interaction between the Iranian southern ports and the regional hinterland cities
چکیده انگلیسی مقاله
Ports in most parts of the world have a great role to play in creating an integrity between the prosperous of the regions and the balancing of the supply chain (production, distribution, and consumption). The article is to analyze the spatial interaction between southern ports of Iran and local-regional hinterlands and to explain the role of ports in shaping the spatial structure. For this purpose, the method of network analysis of commodity flows is used during the period of 1996, 2006, 2015. The findings of the research indicate that southern Iran's ports are often the importer of consumer goods in the population centers located in regional hinterlands and, at best, have been exporting energy sources and raw materials. While urban centers located in local hinterlands do not play an effective role in the production and delivery of goods to ports, they are often dependent on the regional center (Shiraz) to meet their consumption needs. Although the process of spatial inequality has been moving towards greater balance over the past two decades, the development of medium-sized ports and local nodes in the contiguous hinterlands and forelands, led to a balanced monocentric spatial structure in this region.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هاشم داداشپور |
دانشیار، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
مجتبی آراسته |
استادیار برنامهریزی شهری و منطقهای، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jtcp.ut.ac.ir/article_69586_379054ab50718020b5db6a9e4196757a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/558/article-558-1319909.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات