این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اقتصاد اسلامی، جلد ۱۱، شماره ۲۲، صفحات ۱۹۳-۲۱۶

عنوان فارسی اثرات رفاهی رفتار مصرفی مبتنی‌بر مبانی ارزشی خانواده در اسلام؛ با تأکید بر تعدیل رجحان زمانی
چکیده فارسی مقاله در ادبیات مربوط به رفتارهای مصرفی، عوامل محیطی از قبیل خانواده و فرهنگ مصرفی و عوامل درونی از قبیل باورها و اعتقادات بر سبک زندگی و رفتار مصرف­کننده اثرگذار است. در نظام مبتنی‌بر مبانی اسلامی، تحلیل رفتار مصرفی خانواده و عقلانیت حاکم بر آن فراتر از رفتار مصرفی مبتنی‌بر عقلانیت ابزاری در نظام غرب است. بنابراین تشکیل نهاد خانواده براساس مبانی اخلاقی اسلام یکی از بسترها و کانون­های نهادی در اجتماع برای حرکت به‌سمت تعالی انسانی است که از طریق نهادینه­سازی صفت­های اخلاقی مثبت از قبیل نوع­دوستی، صبر و ایثار به‌دنبال ترسیم انسان اقتصادی در هر سه بعد مادی، اُخروی و معنوی می­پردازد. بر این اساس، نهادینه­ شدن نوع­دوستی، صبر و ایثار می­تواند از طریق کاهش نرخ رجحان زمانی مثبت منجر به افزایش رفاه اجتماعی شود. نتایج حاصل‌شده در چارچوب الگوی تعادل عمومی بیانگر این است که گسترش نهاد خانواده مبتنی‌بر مبانی اخلاقی، از طریق تعدیل نرخ رجحان زمانی مثبت باعث افزایش ذخیره سرمایه سرانه، تولید سرانه، مصرف سرانه و درنهایت افزایش رفاه خانوار در وضعیت پایا می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار مصرفی، اخلاق اسلامی، خانواده، رفاه،

عنوان انگلیسی Welfare Effects of Consumer Behavior Based on the Principles of Family Values in Islam: With an Emphasis on Time-Preference Adjustment
چکیده انگلیسی مقاله In the literature on consumer behavior, environmental factors such as family and culture of consumer and internal factors such as beliefs and convictions influence on lifestyle and consumer behavior. The system that is based on Islamic principles, analyzing the consumer behavior of family and rationality governing it, beyond consumer behavior based on instrumental rationality in the West. Therefore, the formation of the family based on foundations of Islamic ethics is one of the platforms and centers for institutional in society towards human excellence, that through institutionalization of positive moral attributes such as altruism, patience and dedication to drawing economic man in all three dimensions, material, spiritual and otherworldly. Accordingly, the institutionalization of altruism, patience and dedication through reducing positive time preference rate can lead to increased social welfare. In the framework of general equilibrium model, results show that expanding the family institution based on ethical grounds, through adjustment of positive time preference rate increase capital per capita, GDP per capita, consumption per capita and ultimately increase household welfare in the steady state.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Consumer Behavior, Islamic Ethics, Family, Welfare

نویسندگان مقاله حجت ایزدخواستی |
استادیار اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ies.journals.isu.ac.ir/article_2363_48316114fdeb3f3b66ebe61cf3cdcdf0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1113/article-1113-1321293.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات