این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های باستان شناسی، جلد ۸، شماره ۱۹، صفحات ۱۸۷-۲۰۶

عنوان فارسی ریشه‎شناسی استعمال ذکر «الله محمد علی» در مجموعۀ شیخ صفی الدین اردبیلی
چکیده فارسی مقاله مجموعه‌ی شیخ صفی‏الدین اردبیلی یکی از برجسته‏ترین شاهکارهای معماری ایرانی-اسلامی به‌شمار می‏آید. سنگ بنای این مجموعه بعد از وفات شیخ صفی‏الدین اردبیلی در سال 735 هـ.ق./ 1335 م. توسط شیخ صدرالدین موسی -فرزند و جانشین او در رهبری طریقت صفویه- گذاشته شد و در دوره‏های بعد تکمیل شد. این مجموعه را باید گنجینه‏ای از ده‎ها کتیبه‌ی ارزشمند اسلامی قلمداد کرد که در قالب هنرهای متنوعی چون: معرّق کاشی، حجاری، مشبک فلز، معرّق، مشبّک و سوخت چوب متجلی شده است. کتیبه‏های اسلامی مذکور را می‎توان در سه گروه آیات، احادیث و اذکار دسته‏بندی کرد. ذکر «الله، محمد، علی» پرتکرارترین این اذکار است. اما (پرسش این است که) دلیل کاربرد مکرر این ذکر در مجموعه‌ی شیخ صفی‏الدین اردبیلی چیست؟ با توجه به خاستگاه و کاربرد طریقتی مجموعه‌ی مذکور، اذکار موجود در آن و از جمله ذکر «الله، محمد، علی» می‎تواند ریشه در سنت‏های صوفیانه داشته باشد. خصوصاً این‌که این ذکر در سراسر دوران شیوخ و سلاطین صفوی و بعد از این دوران، بر زبان مریدان اکثراً قزلباش ایشان جاری می‏شد و هنوز هم در جوامع علوی-بکتاشی آناطولی، روم ایلی و بالکان به‌عنوان میراث‌داران تصوف صفویه و آخرین بازماندگان طریقت قزلباشیه کاربرد دارد. همچنین ذکر «الله، محمد، علی» در کتیبه‏های موجود در بسیاری از ابنیه و اشیاء صوفیانه برجای مانده از عهد مغول تا دوره‌ی معاصر مشهود است. این پژوهش بر آن است تا با تکیه‌بر منابع تاریخی و تاریخ‎نگاری، اسناد و مدارک آرشیوی، مشاهدات میدانی و مطالعات باستان‏شناسی و به شیوه‌ی توصیفی-تحلیلی ضمن مطالعه‌ی انعکاس ذکر «الله، محمد، علی» به‌عنوان یک ذکر صوفیه در معماری مجموعه‌ی شیخ صفی‏الدین اردبیلی، به بررسی کاربرد آن در نزد مریدان طریقت صفویه در گذشته و حال بپردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The etymology of the use of the dhikr "Allah Muhammad Ali" in Sheikh Safi al-Din Ardebili Tomb
چکیده انگلیسی مقاله The Tomb of Sheikh Safiuddin Ardebili is one of the most prominent masterpieces of Iranian-Islamic architecture. The construction of this complex was started by Sadr al-Din Musa , son of Sheikh Safi al-Din after his death who was the successor of the Safavid leadership .Then, it was completed in the following periods. This collection should be considered as a treasure trove of dozens of valuable Islamic inscriptions, which have been embodied in various arts such as tile, carvings, embellishments and lattice. The Islamic inscriptions can be classified into three groups of verses, hadiths, and dhikrs. Often, the dhikrs in this collection are, according to their nature, Sufi. Among these Sufi dhikrs, the most prominent one is the mention of "Allah Muhammad Ali". This mention was spread throughout the Safavid sheikhs and sultans, as well as their disciples, Qizilbash, in the aftermath of this period. This dhikr is still used among the Alavi-Bektashi Anatolian, Rumelia, and Balkan muslem communities as the hereditarians of Safavid Sufism and the last survivors of the Qizilbash ethics. This research attempts to study the image of "Allah Muhammad Ali" as Sufi dhikr in the architecture of Sheikh Safi al-Din Ardebili tomb and Sufi's culture by historiography, documentary and archival documents, field observations and archaeological studies. The Tomb of Sheikh Safiuddin Ardebili is one of the most prominent masterpieces of Iranian-Islamic architecture. The construction of this complex was started by Sadr al-Din Musa , son of Sheikh Safi al-Din after his death who was the successor of the Safavid leadership .Then, it was completed in the following periods. This collection should be considered as a treasure trove of dozens of valuable Islamic inscriptions, which have been embodied in various arts such as tile, carvings, embellishments and lattice. The Islamic inscriptions can be classified into three groups of verses, hadiths, and dhikrs. Often, the dhikrs in this collection are, according to their nature, Sufi. Among these Sufi dhikrs, the most prominent one is the mention of "Allah Muhammad Ali". This mention was spread throughout the Safavid sheikhs and sultans, as well as their disciples, Qizilbash, in the aftermath of this period. This dhikr is still used among the Alavi-Bektashi Anatolian, Rumelia, and Balkan muslem communities as the hereditarians of Safavid Sufism and the last survivors of the Qizilbash ethics. This research attempts to study the image of "Allah Muhammad Ali" as Sufi dhikr in the architecture of Sheikh Safi al-Din Ardebili tomb and Sufi's culture by historiography, documentary and archival documents, field observations and archaeological studies.The Tomb of Sheikh Safiuddin Ardebili is one of the most prominent masterpieces of Iranian-Islamic architecture. The construction of this complex was started by Sadr al-Din Musa , son of Sheikh Safi al-Din after his death who was the successor of the Safavid leadership .Then, it was completed in the following periods. This collection should be considered as a treasure trove of dozens of valuable Islamic inscriptions, which have been embodied in various arts such as tile, carvings, embellishments and lattice. The Islamic inscriptions can be classified into three groups of verses, hadiths, and dhikrs. Often, the dhikrs in this collection are, according to their nature, Sufi. Among these Sufi dhikrs, the most prominent one is the mention of "Allah Muhammad Ali". This mention was spread throughout the Safavid sheikhs and sultans, as well as their disciples, Qizilbash, in the aftermath of this period. This dhikr is still used among the Alavi-Bektashi Anatolian, Rumelia, and Balkan muslem communities as the hereditarians of Safavid Sufism and the last survivors of the Qizilbash ethics. This research attempts to study the image of "Allah Muhammad Ali" as Sufi dhikr in the architecture of Sheikh Safi al-Din Ardebili tomb and Sufi's culture by historiography, documentary and archival documents, field observations and archaeological studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد حسینی |
استادیار گروه تاریخ و جامعه شناسی دانشگاه محقق اردبیلی

فاطمه برمکی |
مربی گروه هنر دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی https://nbsh.basu.ac.ir/article_2592_ddd2e83bb48ee923dc5e6bf0335218bf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1361/article-1361-1322055.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات