این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۶۶-۷۵
عنوان فارسی
سنجش روایی و پایایی آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
هدف: برای سنجش علایم کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، از مقیاس های پرسشنامه ای و نوروسایکولوژیک استفاده میشود. این مطالعه با هدف سنجش روایی و پایایی آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد. روش بررسی: تعداد 36 کودک از بین کودکان 6 تا 12 سال (میانگین سنی 2/38±9/12 سال) مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و فاقد اختلالات همبود مراجعه کننده به مرکز مشاوره و روان شناختی شناخت شهر اصفهان، انتخاب شدند. از تمامی کودکان پرسشنامه های Connersوالدین و معلم و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی ثبت گردید. همبستگی بین خرده مقیاسهای کانرز والدین، معلم و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی بررسی شد. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خطای ارتکاب در آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی و خرده مقیاس بیشفعالی در پرسشنامه کانرز والدین (0/01p<، 0/93=r) و معلم (0/01p<، 0/91=r) رابطه معناداری وجود دارد. رابطه بین خطای حذف با خرده مقیاس بیتوجهی پرسشنامه کانرز والدین (0/01p<، 0/83=r) و معلم (0/01p<، 0/90=r) معنادار بود. همچنین بین زمان واکنش و خرده مقیاس مقابلهای (تکانشگری) پرسشنامه کانرز والدین (0/01p<، 0/92=r) و معلم (0/01p<، 0/82=r) همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: مطالعه حاضر همبستگی قوی بین مقیاس های پرسش نامه ای و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی را نشان داد. بنابراین میتوان از این ابزار در کنار سایر ابزار پرسش نامه ای و نوروسایکولوژیک جهت تشخیص این اختلال استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Validity and Reliability Measurement of the Cognitive-motor Functions Test in Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله
Propose: For the measurement of symptoms of children with attention deficit/hyperactivity disorder, questionnaires and neuropsychology scales are being used. This study aimed to investigate the validity and reliability measurement of the cognitive-motor functions test in ADHD. Methods: A number of 36 children were selected (age range: 6-12 years, mean age 9.12±2.38 years old) with lack in comorbid who referred to Counseling and Psychological Clinical Shenakht Center of Isfahan city. All children were asked to fill the parent and teacher Conner's questionnaires and recorded cognitive-motor functions measurement tests. Correlations between parent, teacher Conner's subscales and cognitive-motor functions test were investigated. Results: The results of Pearson correlation coefficient showed that there is a significant relation between commission error in cognitive-motor functions test and hyperactivity subscales in Conner's parent (r=0.93, p< 0.01) and teacher (r=0.91, p< 0.01) questionnaire. The relationship between omission error with inattention subscales of Conner's parent (r=0.83, p< 0.01) and teacher (r=0.90, P< 0.01) questionnaire were also significant. Also there are significant correlations between reaction time and opposition subscale (impulsivity) of Conner's parent (r=0.92, p< 0.01) and teacher (r=0.82, p< 0.01) questionnaire. Conclusion: The current study showed strong correlation between Conner's questionnaires scales and cognitive-motor functions test in ADHD. So, this tool was used for diagnostic of this disorder parallel with the other questionnaires and neuropsychology.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میثم بیک | M Beik
Department of motor behavior, Faculty of sport sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی یادگیری حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مریم نزاکتالحسینی | M NezakatAlhosseini
Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
احمد عابدی | A Abedi
Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_12529.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/304/article-304-1323458.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات