این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۷۶-۸۲
عنوان فارسی
مقایسه ویژگی های نحوی زبان دریافتی و بیانی بین کودکان لکنتی و عادی ۴ تا ۹ سال
چکیده فارسی مقاله
هدف: نظریه های زیادی درباره ی ارتباط بین لکنت و رشد زبان مطرح شده است. برخی از محققان به بررسی تاثیر عوامل زبان شناختی برلکنت پرداخته اند. هدف مطالعه ی حاضر مقایسه ی ویژگی های نحوی زبان دریافتی و بیانی بین کودکان لکنتی و کودکان عادی می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه ی مورد_شاهدی می باشد. شرکت کنندگان 21 کودک لکنتی و 21 کودک غیرلکنتی در دامنه سنی 4 تا 9 سال بودند. ارزیابی ویژگی های نحوی در دو گروه با استفاده از بخش نحو آزمون رشد زبان (TOLD ) انجام شد. به منظور بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده گردید و پس از تایید نرمال بودن داده ها جهت مقایسه خرده آزمون های اندازه گیری شده میان گروه لکنتی و غیرلکنتی از آزمون تی مستقل استفاده گردید. مقدار 0/05>p، سطح معنی داری آزمون ها در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین نمره استاندارد در خرده آزمون درک دستوری TOLD بین دو گروه مورد و شاهد یکسان بوده و تفاوت معنا داری نداشت. اما میانگین نمره استاندارد در خرده آزمون های تقلید جمله و تکمیل دستوری آزمون TOLD بین دو گروه نشان دهنده ی آن است که میانگین نمره استاندارد در گروه مورد در این خرده آزمون ها کمتر می باشد و دو گروه تفاوت معناداری داشتند (0/005≥p). نتیجه گیری: مطابق با نتایج حاصل از این تحقیق کودکان لکنتی، زبان بیانی ضعیف تری نسبت به کودکان غیر لکنتی دارند. این یافته با این موضوع که سطح مهارت زبانی بر بروز لکنت موثر است همخوانی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لکنت، زبان دریافتی، زبان بیانی، آزمون رشد زبان،
عنوان انگلیسی
Comparison of Syntax Comprehension and Production Performances between 4-9 Years-old Children in Stutter and Typically Developing Children
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Many theories have been raised about the relationship between stuttering and language development. Some researchers have studied the effect of linguistic factors in stuttering. The aim of the present investigation was to compare syntactic features of receptive and expressive languages between children who stutter and normal children. Methods: The present study is a case-control study. Participants included 21 stutter and 21 non-stutter children aged 4 to 9 years. The evaluation of syntactic features in the two groups was done using the Syntax section of Test of Language Development (TOLD). Kolmogorov-Smirnov test was used to verify the normality of the data. After confirmation of the normality of the data, independent t-test was used to compare the sub-tests measured between stuttering and non- stuttering groups. The value of pResults: The mean standard scores in grammatical understanding subtest between the two groups were similar and showed no significant difference. However, the mean of standard scores in sentence imitation and grammatical completion subtests between two groups were significantly different (p ≤ 0/005). Conclusions: According to the results of this study, children who stutter have lower expression language than normal children. This finding is corresponded with this fact that language proficiency level is effective on the incidence of stuttering.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
داود سبحانی راد | D Sobhani-Rad
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
آزاده عابدین زاده | A Abedinzadeh
Department of Speech Therapy, Faculty of Rehabilitation Sciences, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
محدثه سلطانی | M Soltani
Department of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناس گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
جمشید جمالی | J Jamali
Department of Biostatistics,School of Public Health,Mashhad University of Medical Sciences,Mashhad,Iran
استادیار گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_12530.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/304/article-304-1323459.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات