این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
علوم دامی
، جلد ۳۱، شماره ۱۲۱، صفحات ۹۱-۱۰۲
عنوان فارسی
بررسی روابط قیمتی تولیدکننده گان و مصرف کننده گان در بازار شیر ایران
چکیده فارسی مقاله
خلاصه: این مقاله روابط قیمتی بین سطوح تولید کننده و خرده فروشی در بازار شیر ایران را بررسی می کند. در این مطالعه از مدل تصحیح خطای برداری مارکف سوئیچینگ و دادههای ماهانه قیمت شیر از فروردین 1382 لغایت آذر 1394 استفاده شده است. الگوی فوق اجازه بررسی رابطه چند رژیمی بین قیمت تولیدکننده و قیمت خرده فروشی را می دهد. بر اساس آزمون علیت گرنجر یک رابطه علی یک طرفه از قیمت تولیدکننده به قیمت خرده فروشی تایید گردید. لذا تغییر قیمت تولیدکننده عاملی برای تغییر قیمت خرده فروشی شیر محسوب می شود. نتایج نشان می دهد در حد فاصل سال 1382 تا سال 1385 و نیز از 1392 تا 1394 رابطه قیمت خرده فروشی و قیمت تولید شیر در ایران از الگوی دوم و در حدفاصل 1386 تا 1391 از الگوی اول تبعیت نموده است. بنابر این نوع رابطه بین دو سری قیمتی بسته به سیاست دولت در آن دوره زمانی متفاوت است. نتایج اصلی نشان می دهد یک رابطه مثبت نامتقارن در بازار وجود دارد. در بلند مدت انتقال قیمت بصورت کامل انجام می شود ولی در کوتاه مدت تعدیل قیمت بین دو سطح بازار نامتقارن است. به عبارت دیگر خرده فروشان از هر شوکی که شرایط عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار می دهد منتفع می شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
producers and consumers Price Relations Analysis in Iran Milk Market
چکیده انگلیسی مقاله
This study investigates the price relations between producer and consumer level in the Iran fluid milk market. We applied a Markov-switching vector error correction model on the monthly price data from March 2003 to December 2015 to allow for multiple regime shifts in the relationship between farm and retail prices. A model with two regimes with three lags has finally been chosen and estimated. According Granger Causality Test there is one side causality relation from producer's price to consumer's price. Results show that second model, points to data that relates to 2003 until 2006 and also, 2013 to 2015; whereas, those following first model, refer to 2007 till end of 2012. Thus the type of relationship between two series is different depend on policy actions that government adopts during the times. Main results show existence of a positive price asymmetry in the market. In the long run price transmission is perfect, while in the short run price adjustment between two market levels is asymmetric. On the other hand, retailers benefit from any shock that affects supply or demand conditions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یوسف رستمی |
گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
سید صفدر حسینی |
گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران.
رضا مقدسی |
گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://asj.areo.ir/article_118653_c5f36b7dee21a0766176dfd97b308b51.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/953/article-953-1325954.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات