این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
روانشناسی سلامت
، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۵۲-۶۶
عنوان فارسی
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی بر علائم جسمی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی بر کاهش علائم جسمی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریکپذیر اجرا شد. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و دارای طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با دوره پیگیری بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی بیماران زن مبتلا به اختلال عملکردی گوارش در شهر رشت بودند که به کلینیک های درمانی مراجعه کردند. برای نمونه پژوهش، 32 بیمار مبتلا به نشانگان روده تحریکپذیر براساس ملاکهای تشخیصی Rome-II، به صورت نمونه گیری دردسترس توسط متخصصان گوارش انتخاب و در دو گروه آموزش ذهن آگاهی (16 بیمار) و کنترل (16 بیمار) قرار گرفتند. شرکتکنندههای دو گروه قبل از مداخله، در پایان مداخله (دو ماه پس از شروع آموزش) و دو ماه بعد در مرحلهی پیگیری مورد آزمون قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه ذهنآگاهی قرار گرفت. جهت تشخیصگذاری و ارزیابی علائم جسمی اختلال نشانگان روده تحریکپذیر از ملاک تشخیصی Rome-II و جهت ارزیابی علائم روانشناختی از فرم کوتاه پرسشنامه نشانههای روانی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات علائم جسمانی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون و پیگیری کاهش معنیداری یافت. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی به بهبود میزان و شدت علائم بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریکپذیر کمک مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناخت درمانی، ذهن آگاهی، علائم روان شناختی، روده تحریکپذیر،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive-Therapy on somatic symptoms in patients with irritable bowel syndrome
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This research was conducted to investigate the effectiveness of Group Mindfulness-Based Cognitive-Therapy on somatic symptoms in patients with irritable bowel syndrome. Method: The present research was a semi-experimental and pre-test post-test design with follow-up period. The Statistical population of the study included all female patients with functional gastrointestinal disorders in Rasht city who referred to treatment clinics. For this study sample, 32 patients with irritable bowel syndrome were selected based on the Rome-II diagnostic criteria, by convenience sampling by gastroenterologists, assigned to mindfulness (16 patients) and control (16 patients) groups. Participants in the two groups were tested before the intervention, at the end of the intervention (two months after training) and two months later in the follow-up phase. The experimental group received 8 mindfulness sessions. The Rome-II diagnostic criterion was used to diagnose and evaluate the physical symptoms of irritable bowel syndrome disorder and used to a short form of psychological symptoms questionnaire to evaluate psychological symptoms. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance.Result: The results showed that the average scores of physical symptoms in the experimental group were significantly lower than the control group in the post-test and follow-up stages.Conclusion: According to results, training of Group Mindfulness-Based Cognitive-Therapy helps to improve the level and severity of symptoms in patients with irritable bowel syndrome.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا پیرخائفی |
دانشیار عصب روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار
مرتضی روزبهانی |
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبایی.
سیده سارا راستگو |
کارشناسی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار.
نشانی اینترنتی
http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_5575_af9bd08ac287ef766526b4331fd1559d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/857/article-857-1331958.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات