این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۴۵۹-۴۸۱
عنوان فارسی
ارائه مدل تعیین روش و اولویت نگهداری روسازیهای آسفالتی با استفاده از سیستم استنتاج فازی- مطالعه موردی استان فارس
چکیده فارسی مقاله
راهها بهعنوان یکی از گستردهترین زیرساختهای عمرانی در هر کشور یک سرمایه محسوب میشوند. موضوع مدیریت تعمیر و نگهداری راههای یکی از مهمترین موارد جهت حفظ راهها با توجه به بودجه موجود است. دو موضوع در مبحث مدیریت تعمیر و نگهداری راهها دارای اهمیت است: 1- تعیین گزینه مناسب و 2- زمان بکارگیری آن. در این مقاله سعی شده تا مدلی با بکارگیری ابزار هوش مصنوعی جهت ارائه الگوریتمی در خصوص تصمیمگیری در رابطه با گزینه مناسب جهت انجام عملیات تعمیر و نگهداری و نیز زمان مناسب به لحاظ اولویتبندی برای اجرای آن توسعه داده شود. برای این منظور از سیستم استنتاج فازی (FIS) جهت ارائه مدل تصمیمگیری استفاده میشود. در این راستا از وضعیت فعلی روسازی شامل خرابیها، وضعیت ناهمواری و مقاومت سازهای بهعنوان ورودیهای مدل استفاده خواهد شد. خروجیها نیز گزینه تعمیر و نگهداری مناسب و اولویت زمانی اجرای آن خواهد بود. در نهایت مدل توسعه داده شده برای یک مطالعه موردی در قطعاتی از راههای برونشهری استان فارس اجرا خواهد شد. جهت تعیین اعتبارسنجی مدل نیز نتایج حاصل از مدل با آنچه که در واقعیت اجرا شده مقایسه میگردد. نتایج نشان میدهد تطابق نسبتاً خوبی میان نتایج حاصل از مدل فازی و آنچه که در واقعیت اجرا شده وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استان فارس، اولویت بندی، فازی، نگهداری، هوش مصنوعی،
عنوان انگلیسی
Presenting a model to determine the method and priority of maintenance for flexible pavements by Fuzzy Inference System- Case study: Fars County
چکیده انگلیسی مقاله
Roads as the most extensive infrastructures are great assets in each country. Pavement rehabilitation and maintenance (R&M) based on the current budget is one of the most important issues to have proper roads. Two subjects are important in pavement management system, which are deciding about the proper alternatives for R&M and time to perform it. This paper aims to develop a model based on artificial intelligence to propose an algorithm for deciding about the proper option for pavement R&B and also the priority of its performance. For this purpose fuzzy inference system (FIS) would be applied. The present condition of the pavement based on the distresses, roughness and structural strength would be considered as the model inputs. Also the outputs are the proper option for R&B and priority of performance. To validate the model the real data of Fars County which relates to a PMS project would be applied. Results indicate that there is a good correlation between the results of the proposed model and real data.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نوید ندیمی |
استادیار، بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، کرمان، ایران
حمیدرضا شهبازی |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
آرش غیبی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
امیرحسین زارع میرحسینی |
دانشجوی کارشناسی ارشد ، بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_55935_67f96d891395c52900ae8a1292bca90d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-1332853.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات