این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۶۱۷-۶۳۶

عنوان فارسی یکطرفه کردن مجموعه‌ای از خیابان‌های شبکه حمل و نقل شهری با هدف کاهش ترافیک یک منطقه خاص
چکیده فارسی مقاله ترافیک به عنوان یکی از مشکلات اصلی مناطق شهری، روزانه هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند. یکی از اثرات افزایش ترافیک شهری، شلوغی مناطق خاصی از شهرها است که به دلایل خاصی همچون تاریخی، تفریحی و توریستی بودن، مورد اهمیت می‌باشند امروزه بدلیل پیشی گرفتن نرخ رشد تقاضای سفر از نرخ عرضه تسهیلات حمل و نقلی در شهرها، رویکرد "پیش‌بینی و تدارک" به عنوان راه حل مسئله حمل و نقل، اعتبار خود را از دست داده، و رویکردهای مدیریت ترافیک از اقبال بالایی برخوردار گشته است. یکی از روش‌های کاهش ترافیک در مناطق خاص شهری به کمک یکطرفه کردن مجموعه‌ای از خیابان‌های شبکه شهری ایجاد می‌شود. یکطرفه کردن خیابان‌ها طرحی است که می‌تواند باعث ممانعت از ورود وسایل نقلیه شخصی به مناطق خاص شهری و هدایت ترافیک به دیگر مناطق گردد. هدف از این مقاله، انتخاب مجموعه‌ای از خیابان‌های شبکه شهری جهت یکطرفه کردن با هدف خلوت نمودن مناطقی خاص در شهر است. این خیابان‌ها به گونه ای انتخاب می‌شوند که سفرهای عبوری از آن مناطق خاص را تا حد امکان کاهش داده و باعث خلوت شدن خیابان‌ها در آن مناطق خاص گردند. همچنین انتخاب این خیابان‌ها می‌بایست به گونه‌ای باشدکه کمترین میزان افزایش در کل زمان سفر در شبکه را ایجاد نماید بدین منظور در این مقاله، شاخصی برای یافتن خیابان‌های مهم جهت یکطرفه شدن تعریف شده است. سپس سناریوهایی از ترکیب این خیابان های مهم جهت یکطرفه کردن در شبکه ساخته شده و کل زمان سفر در شبکه و همچنین برای آن منطقه خاص بدست ‌آمده است و در نهایت برای انتخاب سناریوی برتر، بعلت وجود دو تابع هدف در مسئله، از ابزارهای تصمیم‌گیری چندهدفه استفاده شده است. این الگوریتم بر روی شبکه‌ خیابانی سایوکس فالز اجرا شده و نتایج آن ارائه و مورد تحلیل قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Make a Set of Streets in a Transportation Network to be One-Way, to Prevent Congestion in a Special Region
چکیده انگلیسی مقاله Congestion in urban areas is a major problem and imposes huge costs to society. Congestion is a consequence of increased traffic flow in certain locations of large cities. Those locations are normally historical, recreational, or touristic sites, which attract a lot of people. Nowadays, travel demand growth rate has surpassed transportation facility supply growth rate. Thus, "predict and provide" is no longer a valid approach to solve transportation problems, rather Transportation Demand Management is a popular approach. A common method to mitigate congestion is to implement one-way streets. This method provides the ability to prevent congestion by managing traffic flow through network. The aim of this paper is to find a good selection of urban streets to be one-way, to prevent congestion in areas of interest. The selected streets should then carry the minimum through traffic and mostly serve attracted trips to that certain area of interest. Also, turning two-way streets to one-way should pose minimum impact on total travel time of the city network. Therefore, this paper introduces some indexes to identify important streets to be one-way. Next, different scenarios are made to combine variety of those selections. Total network travel time and the local travel time for the area of interest are then calculated for each scenario. Eventually, since we have two objective functions, we apply multi-objective decision making approach to achieve the best scenario. The algorithm is applied to Sioux Falls network and results are analyzed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی کریمی |
دانشجوی دکتری، دانشکده صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران

نرگس رفیعی فروشانی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد ، دانشکده صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران

سید محمد رضا حسینی نسب |
استادیار ، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

سید نادر شتاب بوشهری |
دانشیار، دانشکده صنایع و سیستمها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_82872_1ec850c07e35d3ad341240bade7a8a52.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-1332861.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات