این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۷۰۱-۷۲۱
عنوان فارسی
طراحی و شبیه سازی ترکیبی سیستم پویای حملونقل عمومی برونشهری با استفاده از سیستم استنتاج فازی مبتنی بر شبکه عصبی و الگوریتم دیکسترا
چکیده فارسی مقاله
امروزه نقش و سهم چشمگیر حملونقل در برنامه های توسعه پایدار انکارناپذیر و قابل تأمل است. بسیاری از صاحبنظران معتقدند که هرچه حملونقل کارآمدتر باشد، توسعه فراگیرتر است. درمقابل، ناکارآمدی سیستم حملونقل، عوارض جدی محیطی همانند آلودگی هوا و پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشـت. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر، طراحی و شبیهسازی سیستم پویای حملونقل عمومی برونشهری با استفاده از سیستم استنتاج فازی مبتنی بر شبکه عصبی و الگوریتم دیکسترا است.روشانجام اینپژوهش ازنقطهنظرهدف،توسعهای - کاربردیوازنظراجرایی،تحلیلی - توصیفیاست و از هر دو روش کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری دادهها و اطلاعات پژوهش استفاده گردیدهاست. درپژوهش حاضر، با بهرهگیری از نرمافزار سیمیولینک و با استفاده از توابع متلب، دو مدل شبیهسازی مربوط به سیستم فعلی و سیستم پیشنهادی حملونقل عمومی برونشهری طراحی وبه مدت یک هفته اجرا شدند. با هدف قرابت بیشتر عملکرد شبیهساز با واقعیت، سیستم استنتاج فازی مبتنی بر شبکهعصبی (ANFIS) برای تخمین ترافیک مسیرها، الگوریتم خوشهبندی فازی c-میانگین(FCM) برای تعیین تعداد مسافرین مراجعهکننده به ترمینال هر شهر و بالأخره الگوریتم دیکسترا (Dijkstera) برای مسیریابی بهینه مسافرین از مبدأ به مقصد بکار گرفته شدهاست. در ادامه، نتایج حاصل از اجرای دو مدل شبیهسازی با یکدیگر مقایسه گردیدند. طبق نتایج در سیستم پیشنهادی با مدت زمان درنظر گرفتهشده، میزان استفاده مسافرین از اتوبوس نسبت به تاکسی2/8% افزایش، میزان استفاده از ظرفیت اتوبوسها 66/12% افزایش و مجموع کرایههای پرداختی توسط مسافرین 17510 تومان کاهش را نشان داد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که سیستم پیشنهادی، سیستم مناسبی جهت بهینهسازی مصرف سوخت، کاهش آلودگی محیط زیست، صرفهجویی در هزینه و زمان و جلب رضایت مسافرین است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Hybrid Designing and Simulation of dynamic Suburban Public Transport System by the use of ANFIS and Dijkstra's Algorithm
چکیده انگلیسی مقاله
Today, the important role of transportation in sustainable development programs is undeniable. Many experts believe that the more efficient the transportation is, the more inclusive it is. In contrast, inefficiencies in the transportation system will have serious environmental consequences, such as air pollution and adverse social and economic consequences. In this regard, the purpose of this study was to design and simulate a dynamic suburban public transport system using anfis and Dijckstar's algorithm. The method of this research is from the point of view of purpose, developmental - applied, and from the point of view, analytical - descriptive. Both library and field methods have been used to collect data and research information. In present study, using simulink software and using matlab functions, two simulation models of the current system and the proposed system of public transportation were designed and implemented for a week. With the goal of more closely related reality simulator, the network-based fuzzy inference system to estimate traffic volume,the c-mean fuzzy clustering algorithm to determine the number of passengers referring to the terminal of each city, and finally the Dijckstar's algorithm for routing Travelers are optimized from origin to destination. In the following, the results of the two simulation models were compared. According to the results in the proposed system, the amount of passengers used by the bus from the bus increased by 8.2%, the use of bus capacity increased by 12.66%, and the total amount of fares paid by passengers decreased by 17510 USD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم رحمتی |
دانش آموخته دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
رضا رادفر |
استاد، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
عباس طلوعی اشلقی |
استاد، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نازنین پیله وری |
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی (ره)، شهر ری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_83229_aef52fd5a1ed515dfd7d153769d3e099.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-1332865.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات