این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۵، شماره ۹۶، صفحات ۹-۳۹

عنوان فارسی سناریوهای فعالیت صداوسیما در فضای مجازی در افق ۱۴۰۷؛ مطالعه‌ موردی:صداوسیمای استان چهارمحال و بختیاری
چکیده فارسی مقاله با پیدایش رسانه‌های جدید اجتماعی، طی کمتر از دو دهه، فرهنگ و آیین مصرف رسانه‌ای تغییر یافته و رسانه‌های جریان اصلی همچون رادیو و تلویزیون، بخشی از مخاطبان خود را از دست داده‌اند. رشد انفجاری رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که اکوسیستم صنعت رسانه در حال تغییر است و سازمان‌های رسانه‌ای باید راهبردهای تازه‌ای را برای این فضای در حال تحول اتخاذ کنند. با توجه به نقش و جایگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در اطلاع‌رسانی، مدیریت افکار عمومی و آگاهی‌بخشی، حفظ مخاطبان و تقویت جایگاه آنان، امری راهبردی است. پژوهش حاضر با درک این مهم و با استفاده از رویکرد آینده‌پژوهی و روش‌های متنوع آن، به این پرسش پاسخ داده است که: چه سناریوهای محتملی برای حضور صداوسیما و به‌ویژه صداوسیمای استان چهارمحال و بختیاری در فضای مجازی می‌توان تصور کرد؟ در هر کدام از این سناریوها وضعیت حضور و نقش‌آفرینی صداوسیما در فضای مجازی به چه شکل خواهد بود؟ چه راهبردهایی برای تقویت حضور یا کنترل توسعه فضای مجازی در هر سناریو می‌توان در نظر گرفت؟ روش پژوهش، خبره‌محور و مبتنی بر مصاحبه، پنل‌های خبرگی و جلسات ذهن‌انگیزی است. از نرم‌افزار سناریو ویزارد نیز برای سنجش اثرات متقاطع پیشران‌ها و تعیین سناریوهای سازگار استفاده شده است. خروجی نرم‌افزار، پنج سناریوی سازگار است که به کمک خبره‌ها، راهبردهای رسانه‌ای برای تقویت نقش و جایگاه صداوسیما در نزد مخاطبان استخراج شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Scenarios of the Presence and Activity of IRIB in Media Perspective Document 1407 (Case: Jahaanbin Broadcasting - Chaharmahal va Bakhtiari Province)
چکیده انگلیسی مقاله With the advent of new social media, during less than two decades, the culture and media usage has been changed and mainstream media such as radio and TV, have lost some of their audiences. The explosion of social media shows that the ecosystem of the media industry is changing and media organizations should adopt new strategies for this evolving environment. Regarding the role and position of the Islamic Republic of Iran Broadcasting in informing, managing public opinion and awareness, maintaining audience and strengthening their position is a strategic issue. This study, with regard this important and using the future study approaches, answered the question: what possible scenarios can be imagined for presence of IRIB especially Jahaanbin Broadcasting in cyberspace? How will be the presence and the role of each in cyberspace? What strategies can be considered to strengthen the presence or control of developing cyberspace in any scenario? The research method was interview using expert panels and mental stimuli. To measure the cross-effects of drivers and identify the compatible scenarios wizard scenario software was used. The outcomes were 5 compatible scenarios in which extracted media strategies to strengthen the role and position of IRIB to audience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احد رضایان قیه‌باشی |
دکترای ‌آینده‌پژوهی، دانشگاه تهران

لیلا بیاتی |
کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه آزاد دهاقان اصفهان


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_34466_16f2a0f248a4eef37e2fa3511e4ea544.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-1336399.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات