این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۵، شماره ۹۶، صفحات ۷۳-۱۰۸

عنوان فارسی تدوین مدل راهکارهای تجاری‌سازی پیام‌رسان‌های ایرانی
چکیده فارسی مقاله پیام‌رسان‌ها به‌عنوان عضو جدیدی از خانواده رسانه‌های اجتماعی، با استقبال گسترده‌ای از سوی کاربران فضای مجازی کشور مواجه شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که درصد بالایی از پهنای باند مصرفی اینترنت کشور به این اپلیکیشن‌ها اختصاص ‌یافته است؛ از‌این‌رو، در صورت وجود پیام‌رسان‌های موفق داخلی، در این زمینه صرفه‌جویی خواهد شد. هدف از مقاله حاضر، بررسی راهبردهای تجاری‌سازی پیام‌رسان‌های داخلی است. برای این منظور، پس از مطالعات کتابخانه‌ای و مرور ادبیات پژوهش در حوزه‌های تجاری‌سازی، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، با بهره‌گیری از روش تحلیل تم، دیدگاه‌های خبرگان و صاحبنظران این حوزه، جمع‌بندی و تلاش شده است تا راهکارهای تجاری‌سازی پیام‌رسان‌های ایرانی در قالب یک مدل ارائه شود. جامعه آماری پژوهش را خبرگان فضای مجازی تشکیل می‌دهند و نمونه‌گیری به‌صورت قضاوتی انجام شده است. با تحلیل تم مصاحبه‌ها، سه مقوله کلان سازمان پیام‌رسان‌ها، نظام حاکمیتی و محیط شناسایی شدند و راهبری کلان زنجیره ارزش پیام‌رسان‌ها، حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، اعتمادسازی و قانون‌گذاری، شایسته مهم‌ترین مؤلفه‌های مقوله نظام حاکمیتی شمرده شدند. راهبردهای تجاری، فرهنگ سازمانی، مدل کسب‌وکار، منابع تأمین مالی، نیروی انسانی و ویژگی‌های پیام‌رسان نیز از شاخص‌ترین مؤلفه‌های ویژگی‌های سازمان پیام‌رسان شناخته‌ شدند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیام‌رسان، شبکه اجتماعی، تجاری‌سازی، فضای مجازی،

عنوان انگلیسی Developing a Model to Commercialize Iranian Instant Messengers
چکیده انگلیسی مقاله Messengers as a new member of the social media family have been widely welcomed by country cyberspace users, so that a high percentage of internet-wide bandwidth is dedicated to these apps. Hence, there would be financial benefits if there are successful local massagers. The purpose of this paper is to study the commercialization strategies of local massagers. For this purpose, the professional and experts' views in this field were summed up through library studies and reviewing the research literature in the field of commercialization, social networks and messengers, then attempted to provide commercial messaging solutions for Iranians' in the form of a model using the theme analysis method. The statistical population consisted of virtual space experts and the sampling was judgmental sampling. Three major categories of messengers' organization, governance system and environment were identified using theme analysis of the interviews, the large-scale management of the messengers' values, supporting local massagers, trusting and legislating, deserve the most important components of the governance system. Business strategies, organizational culture, business model, financing sources, human resource, and messaging features were also the most prominent components of the characteristics of the messaging organization. The results of the study of the important components of the environment affecting the messengers were also presented.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Messenger, Social Network, Commercialization, Cyberspace

نویسندگان مقاله داود مؤمنی |
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه تهران

عباس اسدی |
دکترای علوم خبری و ارتباطات، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

فاطمه ثقفی |
دکترای مدیریت سیستم و بهره‌وری، دانشیار دانشگاه تهران

طاهر روشندل اربطانی |
دکترای مدیریت رسانه، استاد و عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_34468_c6edc7678369049a8a44a746e7d9953c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-1336401.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات