این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۵، شماره ۹۶، صفحات ۱۰۹-۱۳۴
عنوان فارسی
مطالعه پدیدارشناختی تجارب مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی فرزندان (مطالعه موردی: والدین دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس ناحیه ۴ شهر تبریز)
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش بررسی تجربیات مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی فرزندان بوده است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناختی است. از مصاحبههای نیمه ساختاریافته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، والدین دانشآموزان دوره دوم متوسطه مدارس ناحیه 4 شهر تبریز بودند که 20 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبهها از الگوی «استرابرت و کارپنتر» استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد از دیدگاه والدین، تجارب مادران از نقش شبکههای اجتماعی در کاهش حساسیت اخلاقی دانشآموزان دارای 2 درونمایه اصلی علل گرایش دانشآموزان به شبکههای اجتماعی و پیامدهای اخلاقی عضویت در این شبکهها است. دانشآموزان برای ارتباط با همسالان، سرگرمی و تفریح و تبادلات علمی به شبکههای اجتماعی روی میآورند که منجر به بلوغ زودرس، تضعیف روابط عاطفی با والدین، نگاه جنسی به والدین و اطرافیان، بیتوجهی و کمتوجهی نسبت به مسائل دینی، نگاه نسبیگرایانه به اخلاق، تردیدهای اخلاقی، الگوپذیری منفی و پرخاشگری میشود. مواجهه نشدن درست با شبکههای اجتماعی میتواند در تضعیف باورهای دینی و بهخصوص کاهش حساسیتهای اخلاقی دانشآموزان نقش اساسی ایفا کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Phenomenological Study of Mothers Experiences on the Role of Social Networks in Decreasing the Children's Moral Sensitivity (Case: Parents of Secondary School Students in District 4 of Tabriz City)
چکیده انگلیسی مقاله
The porpose of this paper was to study the experiences of mothers on the role of social networks in decreasing their children's moral sensitivity. This study is a qualitative and phenomenological research that conducted by semi-structured interview to collect data. The statistical population was the parents of secondary school students in district 4 of tabriz, 20 of them were selected by purposeful sampling. The data from interviews were analized by streubert and carpenter's model. The findings showed that from the parents' viewpoints, mothers' experiences of the role of social networks in decreasing the students' moral sensitivity has two main themes of why students' tendency is to social networks and the ethical implications of membership in these networks. Students come to social networks in order to link with peer groups, entertain and academic interaction which results in early maturity, weakening of emotional relationships with parents, considering parents and people around sexuality, undermining and neglecting religious norms, relativistic view to ethics, moral hesitation, negative role modeling and aggression. Abnormal exposure to social networks can play an important role in undermining religious beliefs, and in particular in reducing students' moral sensitivities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی ایمانزاده |
دکترای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://cr.iribresearch.ir/article_34469_648110f9bafda5c9c7d013bc7cbbe473.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-1336402.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات