این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۳-۵۳
عنوان فارسی
ارائه مدل ساختاری اهداف پیشرفت و انگیزش تحصیلی با مشغولیت تحصیلی: میانجیگری هیجانهای پیشرفت
چکیده فارسی مقاله
در پژوهش حاضر رابطه اهداف پیشرفت و انگیزش تحصیلی با مشغولیت تحصیلی با میانجیگری هیجانهای پیشرفت بررسی شد. شرکتکنندگان پژوهش، 315 دانشجو (173 نفر زن و 142 نفر مرد) رشتهها و مقاطع مختلف دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از چهار مقیاس استفاده به عمل آمد: مقیاس مشغولیت تحصیلی (ریو و تسنگ)، مقیاس اهداف پیشرفت (الیوت و مک گریگور)، مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند)، و مقیاس هیجانهای پیشرفت پکران استفاده شد. طرح پژوهشی حاضر، طرح همبستگی بود که ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزار AMOS ویراست 24 انجام گرفت. نتایج نشان دادند که اهداف تبحر گرایشی و عملکرد گرایشی اثر مثبت و معناداری بر مشغولیت تحصیلی دارند، ولی اثر اهداف تبحر اجتنابی و عملکرد اجتنابی بر مشغولیت تحصیلی معنادار نبودند. همچنین یافتهها نشان دادند که انگیزش درونی اثر معنادار مثبت و انگیزش بیرونی اثر معنادار منفی بر مشغولیت تحصیلی داشتند، در حالی که اثر بی انگیزگی بر مشغولیت تحصیلی معنادار نبود. نتایج مربوط به روابط غیرمستقیم نیز نشان دادند، ابعاد اهداف پیشرفت از طریق هیجانهای منفی و اهداف تبحر گرایشی، تبحر اجتنابی و عملکرد گرایشی از طریق هیجانهای مثبت اثرات غیرمستقیم معناداری بر مشغولیت تحصیلی داشتند، و ابعاد انگیزش تحصیلی از طریق هیجانهای مثبت و انگیزش درونی و بیانگیزگی از طریق هیجانهای منفی اثرات غیرمستقیم معناداری بر مشغولیت تحصیلی داشتند. در نتیجه همه اثرهای مستقیم پژوهش حاضر (بجز اثر اهداف تبحر اجتنابی، عملکرد اجتنابی و بیانگیزگی بر مشغولیت تحصیلی)، معنادار شدند و نقش میانجیگری هیجانهای پیشرفت در مدل مفروض، نیز تأیید شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اهداف پیشرفت، انگیزش تحصیلی، مشغولیت تحصیلی، هیجانهای پیشرفت،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نگین همتی |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه یاسوج
ناصر نوشادی |
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یاسوج
فریبرز نیکدل |
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یاسوج
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5151_588ae38e38d832b5fb4bd7de2c9a993d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1338845.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات