این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۷۵-۹۹
عنوان فارسی
رابطۀ ساختاری تعامل معلم-دانشآموز، درگیری تحصیلی و سازگاری دانشآموزان با مدرسه
چکیده فارسی مقاله
مطالعۀ حاضر با هدف شناخت رابطۀ ساختاری تعامل معلم-دانشآموز و سازگاری دانشآموزان با مدرسه با واسطهگری درگیری تحصیلی انجام شد. این مطالعه از نوع همبستگی است که در آن روابط بین متغیرهای پژوهش با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری بررسی شده است. شرکتکنندگان پژوهش 603 نفر (329 دختر و 274 پسر) از دانشآموزان پایۀ اول دورۀ دوم متوسطۀ شهرستان بوشهر بودند که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای تعامل معلم-دانشآموز (وبلز، کریتون، لوی و هویمایرز)، درگیری تحصیلی (ریو و تسنگ) و سازگاری دانشآموزان (سینها و سینگ) را که چیدمان آنها به صورت تصادفی بود، در محل کلاسهای عادی خود تکمیل کردند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و AMOS (ویرایش 24) تحلیل شدند. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بررسی و احراز شد. یافتهها نشان دادند که مدل با دادههای پژوهش برازش مناسبی دارد و تعامل معلم-دانشآموز بر درگیری تحصیلی و سازگاری دانشآموزان با مدرسه اثر مستقیم دارد. اثر غیرمستقیم تعامل معلم-دانشآموز بر سازگاری با مدرسه با واسطهگری درگیری تحصیلی نیز معنیدار بود. بدین ترتیب باید گفت که تعامل معلم-دانشآموز میتواند هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم و از طریق درگیری تحصیلی بر سازگاری دانشآموزان با مدرسه مؤثر باشد. بر اساس نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتوان گفت برای افزایش احتمال سازگاری دانشآموزان با مدرسه، باید به روابط مثبت آنها با معلمان و نیز ارتقای درگیری تحصیلی آنها توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حیدر محمدی باغملایی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
فریده یوسفی |
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5156_e4e0e15c4294d704a18e4650370428bf.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1338847.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات