این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۰۰-۱۲۲
عنوان فارسی
طراحی چارچوب ارزشیابی تلفیقی پیشرفت تحصیلی در دوره اوّل متوسطه نظام جمهوری اسلامی ایران: پژوهشی کیفی
چکیده فارسی مقاله
مفهومپردازی ارزشیابی تلفیقی همواره یکی از دغدغههای سیاستگذاران نظام تعلیم و تربیت کشور بوده است. هدف از انجام این پژوهش، طراحی چارچوب ارزشیابی تلفیقی پیشرفت تحصیلی دوره اوّل متوسطه نظام جمهوری اسلامی ایران است. طرح پژوهش، کیفی و روش آن مطالعه موردی کیفی چندگانه است. مشارکتکنندگان پژوهش شامل 16 نفر از اعضای هیأت علمی رشته روانشناسی تربیتی و علوم تربیتی دانشگاه، و کارشناسان مسئول سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ادارات آموزش و پرورش استان فارس بودند که با رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش «معیار» انتخاب شدند. روش گردآوری دادههای پژوهش، مصاحبه نیمه ساختارمند بود و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون (پایه، سازماندهنده و فراگیر) استفاده شد. با رویکرد تحلیلی بازساختارگرایی موریس، 22 مضمون پایه در 8 مضمون سازماندهنده هدف، روشهای جمعآوری اطلاعات، وزندهی به بخش کمّی و کیفی ارزشیابی، بازخورد، مشارکتکنندگان در فرایند ارزشیابی، تدریس، استلزامها و امکانات زیرساختی و اعتبار نتایج ارزشیابی استخراج شد. در پایان شبکه مضامین، مولفههای ارزشیابی تلفیقی پیشرفت تحصیلی ترسیم و اعتباریابی آن از طریق تکنیکهای اعتبارپذیری و اعتمادپذیری با استفاده از همسوسازی دادهها انجام شد. یافتههای مطالعه کنونی میتواند به برنامهریزان آموزشی در خلق نگاهی نو در حوزه مطالعات ارزشیابی برنامههای درسی دوره متوسطه نظام تعلیم و تربیت کشور کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی تلفیقی پیشرفت تحصیلی، تدوین چارچوب، نظام آموزشی ایران،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی محمدی |
دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز
جعفر جهانی |
دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز
مریم شفیعی سروستانی |
استادیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز
قاسم سلیمی |
استادیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز
مجید کوثری |
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه شیراز، عضو هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5153_f69e32b12ec4ebb8c01880f1b7915482.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1338848.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات