این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۰۰-۱۲۲

عنوان فارسی طراحی چارچوب ارزشیابی تلفیقی پیشرفت تحصیلی در دوره اوّل متوسطه نظام جمهوری اسلامی ایران: پژوهشی کیفی
چکیده فارسی مقاله مفهوم‌پردازی ارزشیابی تلفیقی همواره یکی از دغدغه‌های سیاست­گذاران نظام تعلیم و تربیت کشور بوده است. هدف از انجام این پژوهش، طراحی چارچوب ارزشیابی تلفیقی پیشرفت تحصیلی دوره اوّل متوسطه نظام جمهوری اسلامی ایران است. طرح پژوهش، کیفی و روش آن مطالعه موردی کیفی چندگانه است. مشارکت­کنندگان پژوهش شامل 16 نفر از اعضای هیأت علمی رشته روان‌شناسی تربیتی و علوم تربیتی دانشگاه، و کارشناسان مسئول سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ادارات آموزش و پرورش استان فارس بودند که با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و روش «معیار» انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌های پژوهش، مصاحبه نیمه ساختارمند بود و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون (پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر) استفاده شد. با رویکرد تحلیلی بازساختارگرایی موریس، 22 مضمون پایه در 8 مضمون سازمان‌دهنده هدف، روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، وزن‌دهی به بخش کمّی و کیفی ارزشیابی، بازخورد، مشارکت‌کنندگان در فرایند ارزشیابی، تدریس، استلزام‌ها و امکانات زیرساختی و اعتبار نتایج ارزشیابی استخراج شد. در پایان شبکه مضامین، مولفه‌های ارزشیابی تلفیقی پیشرفت تحصیلی ترسیم و اعتباریابی آن از طریق تکنیک‌های اعتبارپذیری و اعتمادپذیری با استفاده از همسوسازی داده‌ها انجام شد. یافته‌های مطالعه کنونی می‌تواند به برنامه‌ریزان آموزشی در خلق نگاهی نو در حوزه مطالعات ارزشیابی برنامه‌های درسی دوره متوسطه نظام تعلیم و تربیت کشور کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی تلفیقی پیشرفت تحصیلی، تدوین چارچوب، نظام آموزشی ایران،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی محمدی |
دانشیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شیراز

جعفر جهانی |
دانشیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شیراز

مریم شفیعی سروستانی |
استادیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شیراز

قاسم سلیمی |
استادیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شیراز

مجید کوثری |
دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه شیراز، عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5153_f69e32b12ec4ebb8c01880f1b7915482.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1338848.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات