این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۴۳

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب‌آوری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش­سازمان­دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب­آوری تحصیلی دانش­آموزان دختر سال دوم متوسطه در درس زبان انگلیسی شهر خرم­آباد بود. در یک طرح نیمه‏تجربی 60 دانش­آموز به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروه­های آزمایش به طور مجزا 12 جلسه با روش­های الگوی پیش‏سازمان­دهنده و سکوسازی آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. همۀ گروه­ها به پرسش­نامۀ تاب­آوری تحصیلی ساموئلز (2004) در مرحلۀ پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری دو‏ماهه، پاسخ دادند. داده­ها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد در مرحلۀ پس­آزمون روش­های الگوی پیش­سازمان­دهنده و سکوسازی باعث افزایش میزان تاب­آوری تحصیلی شده است. اما در مرحلۀ پیگیری بین روش­های الگوی پیش­سازمان­دهنده و سکوسازی در افزایش تاب­آوری تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، گرچه تأثیر گذاری هر دو روش در مرحله پس­آزمون معنادار بوده است اما در بلند مدت میان این دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین روش­های تدریس سکوسازی و الگوی پیش‏سازمان­دهنده در کوتاه­مدت بر افزایش تاب­آوری تحصیلی مؤثر هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش‌های تدریس، پیش‌سازمان‌دهنده، سکوسازی، تاب‌آوری تحصیلی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عزت اله قدم پور |
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد

مسعود صادقی |
استادیار مشاوره خانواده، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد

مهدی یوسف وند |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد

سبحان ملکی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران

هومن رجبی |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5158_43646d6490d90745124a4d7b30e78abf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1338849.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات