این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۴۴-۱۶۴

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی و حل مسأله بر خودکارآمدی ادراک شده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، مقایسۀ اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی و حل مسأله بر خودکارآمدی ادراک‏شده در دانشجویان بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. نمونه پژوهش شامل 81 نفر (گروه آزمایش شایستگی هیجانی 25 نفر، گروه آزمایشی حل مساله 27 نفر و گروه گواه 29 نفر) از بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران بود که با روش نمونه‌گیری خوشه­ای چند مرحله­ای و به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری، پرسش‏نامۀ خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982) بود. به گروه­های آزمایشی، آموزش شایستگی هیجانی و حل مسأله طی 10 جلسه و به مدت یک ماه ارائه شد، در این مدت آزمودنی­های گروه گواه هیچ­گونه مداخله­ای دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس در اندازه­گیری­های مکرر، نشان داد آموزش شایستگی هیجانی سبب بهبود خودکارآمدی ادراک‏شده در دانشجویان شد. آموزش حل مسأله نیز سبب بهبود خودکارآمدی ادراک شده در دانشجویان شد. هم­چنین، یافته­ها نشان داد بین اثربخشی دو گروه شایستگی هیجانی و حل مسأله بر خودکارآمدی ادراک شده دانشجویان تفاوت معناداری وجود نداشت. این نتایج می­تواند پشتوانه­ای برای بکارگیری شایستگی هیجانی و حل مسأله برای افزایش خودکارآمدی ادراک شده در دانشجویان باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش شایستگی هیجانی، آموزش حل مسأله، خودکارآمدی ادراک شده،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصر منتظر |
گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

یارعلی دوستی |
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

رمضان حسن زاده |
استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

قدرت اله عباسی |
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5159_33a14c93a26151f37404cd1dfb64ff6f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1338850.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات