این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۶۵-۱۹۳
عنوان فارسی
شناسایی مؤلفههای معماری مؤثر در ارتقای یادگیری دانشآموزان با تأکید بر فضاهای باز مدارس بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش
چکیده فارسی مقاله
آموزشوپرورش زیربنای ساخت جامعۀ سالم بوده و در سالهای اخیر با توجه به رشد و وسعت تغییرات شیوههای آموزشی، سازگارکردن بستر یادگیری با نیازهای یادگیرنده، بیش از پیش در کانون توجه متخصصان این حیطه قرار گرفته است. توجه صرف به احجام، ساختمان و فضاهای بستۀ مدارس به جای توجه همزمان به فضاهای باز از نقاط ضعف اصلی مدارس کشور بوده و فضاهای باز موجود به رفع کامل نیازهای آموزشی، ارتباطات جمعی، بازی و استراحت دانشآموزان نمیپردازد. بازنگری در نحوۀ برخورد با طراحی فضاهای باز و بسته مدارس موضوعی است که ذهن بسیاری از متخصصان آموزشی را به خود معطوف ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت عناصری از فضاهای آموزشی است که از دیدگاه متخصصان دارای اهمیت هستند و موجب افزایش یادگیری دانشآموزان میشوند. در این پژوهش سعی بر آن بود تا عناصر مؤثر در یک قالب کلی ارائه شود تا طراحان و معماران بتوانند با استناد به آن، اهم مفاهیم و موارد موردنیاز را در طراحی فضاهای باز آموزشی در نظر بگیرند و اعمال کنند. در این پژوهش، برای پاسخ به پرسشهای تحقیق و شناسایی مؤلفههای مؤثر در ارتقای یادگیری دانشآموزان از دیدگاه متخصصان (تکنیک دلفی)، استفاده شده است. بر اساس ماهیت موضوع، پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی گردآوری اطلاعات استفاده شده است. ساختار پرسشنامه بر اساس مؤلفههای مستخرج از ادبیات موضوع و براساس طیف لیکرت تدوین شده است. سپس از طریق تحلیل محتوا، پاسخ هر کدام از سؤالات باز پرسشنامه از جانب متخصصان بررسی شد. با بهرهگیری از نظرات طراحان و متخصصان معماری، روانشناسان محیطی، کارشناسان فضاهای آموزشی شاغل در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و مسئولان ادارۀ کل آموزشوپرورش، میزان تأثیر عوامل استخراجشده در افزایش یادگیری و خلاقیت دانشآموزان، ارزیابی و اولویتبندی شد. در نهایت اصول طراحی برای سازماندهی فضایی مدارس ارائه شد که با توجه به نیازهای گوناگون دانشآموزان، میتواند راهنمای طراحی برای معماران و متخصصان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدتقی نظرپور |
استادیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
سعید نوروزیان ملکی |
استادیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5155_3724b04d2d2b8739e74d93ecf75c874d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1338851.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات