این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۹۴-۲۱۸
عنوان فارسی
آزمون و مقایسه مدل علّی هدفهای پیشرفت و دوستی با کمکطلبی سازگار با میانجیگری نگرش نسبت به کمکطلبی در دانشآموزان دختر مدارس استعدادهای درخشان و عادی دوره متوسطه اول
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین هدفهای پیشرفت و دوستی با رفتار کمکطلبی سازگار، با واسطهگری فایده و تهدید ادراک شده کمکطلبی بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 120 دانشآموز دختر متوسطه اول مدارس استعداد درخشان اهواز که با روش سرشماری، و 120 دانشآموز دختر متوسطه اول مدارس عادی که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند بودند. مشارکتکنندگان پنج پرسشنامه هدفهای پیشرفت، هدفهای دوستی، کمکطلبی، فایده ادراک شده کمکطلبی و تهدید ادراک شده کمکطلبی را در محل کلاسهای خود تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از نرمافزار AMOS و در قالب تحلیل مسیر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که، هدف تبحرگرا و دوستیگرا رابطه مثبت مستقیمی با فایده ادراک شده کمکطلبی دارند؛ همچنین با کمکطلبی سازگار رابطه مثبت غیرمستقیم دارند. هدفهای عملکردگرا، عملکردگریز و دوستیگریز رابطه مثبت مستقیمی با تهدید ادراک شده کمکطلبی دارد، همینطور با کمکطلبی سازگار رابطه منفی غیر مستقیم دارند. هدف تبحرگریز نیز با فایده ادراک شده کمکطلبی رابطه منفی دارد. علاوه بر این، استفاده از آزمون بوت استراپ نشان داد که نقش واسطهای فایده ادراک شده کمکطلبی در رابطه بین هدف تبحرگرا و دوستیگرا با کمکطلبی سازگار معنادار است. همچنین، این آزمون نشان داد که تهدید ادراک شده کمکطلبی نقش واسطهای معناداری بین هدفهای عملکردگرا، عملکردگریز و دوستیگریز با کمک طلبی سازگار دارد. بهعلاوه، در مقایسه گروه تیزهوش و عادی تنها در مسیر هدف عملکردگرا به تهدید ادراک شده کمکطلبی، مسیر هدف دوستیگرا به فایده ادراک شده کمکطلبی، و مسیر هدف دوستی گریز به تهدید ادراک شده کمکطلبی، نسبت بحرانی بالاتر از 96/1 بود که نشان از تفاوت معنادار بین دو گروه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زینب صداقت |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
علیرضا حاجی یخچالی |
دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
منیجه شهنی ییلاق |
دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
غلامحسین مکتبی |
دکتری تخصصی روانشناسی، دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5154_afc80a0deb2c4996b3232126e518483b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1338852.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات