این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۱۹-۲۳۶
عنوان فارسی
تأثیر بازیهای حرکتی خلاق بر مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان ۴ تا ۶ سال
چکیده فارسی مقاله
مهارتهای حرکتی بنیادی، پایه و اساس مهارتهای تخصصی هستند. علاوه بر بالیدگی، غنیسازی محیط نیز میتواند بر توسعۀ این مهارتها اثرگذار باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای حرکتی خلاق بر مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان 4 تا 6 سال انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی بود و از طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش، همۀ کودکان 4 تا 6 سال مهدکودکها و پیشدبستانیهای شهر شیراز در سال تحصیلی 94-1393 بودند. بدین منظور با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای یک مهد کودک انتخاب و از بین کودکان 4 تا 6 سال مهد منتخب تعداد 63 نفر (33 نفر گروه کنترل و 30 نفر هم گروه آزمایش) انتخاب و بهتصادف در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. ابتدا کودکان موردنظر از طریق آزمون رشد حرکتی درشت (اولریخ-2) (TGMD2) ارزیابی شدند. بعد گروه آزمایش به مدت 24 جلسه 45 دقیقهای به بازیهای حرکتی خلاق پرداختند و گروه کنترل نیز در این مدت به همین میزان فعالیتهای عادی انجام دادند. در نهایت پس از گرفتن پسآزمون نمرات دو گروه ثبت شد. نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در اجرای مهارتهای کنترل شیء (91/267=F و 001/0 p =) و جابهجایی (99/92=F و 001/0 p =)، تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین دو جنس از لحاظ اجرای مهارتهای جابهجایی با 176/0=F و از لحاظ اجرای مهارتهای دستکاری با 547/0= Fو در سطح معناداری 05/0>P اختلاف معناداری وجود نداشت. با توجه به نتایج حاضر، پیشنهاد میشود از آنجا بازیهای حرکتی خلاق بهطور خاص با درگیر کردن کودک در فرایندهای زیربنایی حرکت، رشد الگوهای پایه را در پی دارد، باید بیشازپیش موردتوجه قرار گیرد. بر این اساس میتوان با غنیسازی محیط آموزشی مهدکودک، فرصت تمرین برای رشد مهارتهای حرکتی بنیادی را فراهم نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کفایت علیخانی |
کارشناس ارشد رشد حرکتی؛ دانشگاه شیراز
ربابه رستمی |
دانشیار بخش علوم ورزشی دانشگاه شیراز
محبوبه البرزی |
دانشیار مبانی تعلیم تربیت دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5157_9dd995e192c241be5d7eefbb1f6973e2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1338853.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات