این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۵۷۷-۵۹۴
عنوان فارسی
شمایلشناسی تصویر زن در دوره قاجار با تأکید بر سفرنامهها، نگارگریها و عکسهای برجایمانده از این دوره
چکیده فارسی مقاله
از اوایل دوره قاجار، سیاحان بسیاری توانستند اطلاعات کمنظیری درباره زنان ارائه دهند. زیبایی زنان ایرانی از نکاتی است که نظر سیاحان اروپایی را به خود جلب کرده است. بازتاب این زیبایی را در نقاشیهای این دوره بهوفور میبینیم. اما نکتهای که جلب توجه میکند تفاوت فاحش عکسهای بازمانده زنان دوره قاجار با سفرنامهها و نقاشیهای این دوره است. آنچه در این پژوهش مطالعه شده، بررسی صحت سیمای زنان دوره قاجار براساس مدارک تصویری زنان در نگارگری و عکاسی و تطبیق آنها با نگاشتههای سفرنامههاست. گردآوری مطالب در این پژوهش کتابخانهای است و به طریقه تاریخیـ تحلیلی نگاشته شده است. بر این اساس، پرسشهای این مقاله بدین ترتیب است: سیمای ظاهری زنان در نقاشیهای دوره قاجاریه تا چه میزان با سایر مدارک تصویرنگاری از قبیل عکاسی و نوشتههای سیاحان همخوانی دارد؟ و در صورت تفاوت در سیمای ظاهری زنانی که در مدارک یاد شده، چه عامل یا عواملی سبب این موضوع شده است؟ نتیجه بررسیها نشان میدهد که ما شاهد نوعی تفاوت در میان عکسهای برجایمانده با نقاشیهای این دوره هستیم. در دوره قاجار، هنرمند نقاش در ترسیم چهره زن به آرمانگرایی و عدم شبیهسازی گرایش داشت. میتوان گفت زن در تصویرنگاریهای این دوره، اعم از عکس یا نقاشی، ابزاری در جهت بیان شکوه قدرت و سلطنت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زنان، سفرنامه، عکاسی، قاجار، نگارگری،
عنوان انگلیسی
The iconography of a woman's image during the Qajar period, with an emphasis on journeys, paintings and photographs left over from this period
چکیده انگلیسی مقاله
Since the early Qajar period, many travelers have been able to provide unbelievable information about women. The beauty of Iranian women is one of the points that European tourists have come to appreciate. We see the reflection of this beauty in the paintings of this period. But the point that attracts attention is the remarkable difference between the women's survivors of the Qajar period with travel writings and paintings of this period. What has been studied in this research is the study of the accuracy of the Qajar women's background based on archaeological evidence. The collection of materials in this library research is written in a historical-analytical way. Accordingly, the questions of this paper are as follows: How is the apparent image of women in Qajar period paintings compatible with other archaeological evidence? And if the difference in the apparent appearance of the women left behind in the archaeological evidence of the Qajar era, what factors or factors has caused this? The results of the surveys show that we are seeing some kind of difference between the pictures left with the paintings of this period. In the Qajar period, the painter's painter has tended to face the idealism and lack of simulation. , It can be said that women in the paintings of this period are instrumental in expressing the glory of power and monarchy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدابراهیم زارعی |
دانشیار دانشگاه بوعلیسینا همدان
ساره طهماسبی زاده |
دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلیسینا همدان
نشانی اینترنتی
https://jwica.ut.ac.ir/article_70370_b4e9754b1097ced1366aa48a328d2921.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-1341015.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات