این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
متن پژوهی ادبی
، جلد ۲۲، شماره ۷۸، صفحات ۲۷۲-۲۴۷
عنوان فارسی
تحلیل وجههای غنایی در داستانهای عاشقانه (با تکیه بر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی)
چکیده فارسی مقاله
با توجه به اینکه شعر غنایی نوعی شعر کوتاه و غیر روایی است که به بیان احساسات میپردازد، این سؤال مطرح است که چگونه میتوان داستانهای بلند عاشقانۀ ادبیات فارسی را ذیل نوع ادبی غنایی جای داد. با بررسی داستانهای عاشقانه از منظر نقد نوع غنایی، این مطلب آشکار است که در داستانهایی که ماجرای عشقی برای گوینده مهمتر از ماجرای روایی است، وجوه مختلف بیان عاطفه بر اصل روایت سایه افکندهاست. بنابراین، وجههای گوناگون غنایی، مانند تغزّلی، مرثیهای، شکوائیهای، خنیایی و نیایشی همواره روایت را متوقّف کرده، به شعر صبغۀ غنایی دادهاست. در این مقاله، با تحلیل ساختاری این وجهها در داستان خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی، نشان داده میشود که چگونه وجههای مختلف احساس شاعر و شخصیتهای داستانی در متن مورد توجه قرار گرفتهاست. از این رو، خوانندۀ این متون به جای مواجهه با تعلیق داستانی، بیشتر با توصیف جنبههای گوناگون عاطفه مواجه میشود. در این داستانها بهتر است اصطلاح «غنایی» با کاربردی وجهی به کار برده شود نه «نوعی».
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادبیات داستانی، غنایی، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، روایت،
عنوان انگلیسی
Analysis of Lyric Modes in Love Stories: A Case Study on Khosrow & Shirin and Leli & Majnoon
چکیده انگلیسی مقاله
Owing to the fact that lyric poetry is regarded as a short, non-narrative poetry that expresses emotions, there rises the question of how long a story could be to be categorized under the lyric genre. Analyzing love stories from the viewpoint of genre, it is revealed that in stories in which love affairs are more important for the poet than the narration itself, different modes of expression take the place of narration, and hence, such modes as adoration, elegy, rhapsody, complain, and compliment almost always cause the narration to be halted, and, accordingly, make the poem take a lyric appearance. In this article, analyzing Khosrow & Shirin and Leli & Majnoon, the researcher shows how different modes of the poet's emotions, as well as those of the characters, are foregrounded. As a consequence, in these stories, the reader faces the description of different aspects of emotions rather than narrative suspension. Thus, it is recommended that the term lyric be used not as a subcategory of mode but a genre in such stories
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Love stories, Lyric literature, Genre, Mode, Narration
نویسندگان مقاله
امید ذاکری کیش |
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://ltr.atu.ac.ir/article_8735_67b0543a24c009d963498dea0a0308d3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1046/article-1046-1341320.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات