این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۴۳
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیشسازماندهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب آوری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش سازمان دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب آوری تحصیلی دانش آموزان دختر سال دوم متوسطه در درس زبان انگلیسی شهر خرم آباد بود. در یک طرح نیمه تجربی 60 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروههای آزمایش به طور مجزا 12 جلسه با روشهای الگوی پیش سازمان دهنده و سکوسازی آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. همۀ گروهها به پرسشنامۀ تاب آوری تحصیلی ساموئلز (2004) در مرحلۀ پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دوماهه، پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد در مرحلۀ پس آزمون روشهای الگوی پیش سازمان دهنده و سکوسازی باعث افزایش میزان تاب آوری تحصیلی شده است. اما در مرحلۀ پیگیری بین روشهای الگوی پیش سازماندهنده و سکوسازی در افزایش تابآوری تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، گرچه تأثیر گذاری هر دو روش در مرحله پس آزمون معنادار بوده است اما در بلند مدت میان این دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین روشهای تدریس سکوسازی و الگوی پیش سازمان دهنده در کوتاه مدت بر افزایش تاب آوری تحصیلی مؤثر هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روشهای تدریس، پیشسازماندهنده، سکوسازی، تابآوری تحصیلی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عزت اله قدم پور |
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد
مسعود صادقی |
استادیار مشاوره خانواده، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد
مهدی یوسف وند |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد
سبحان ملکی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران
هومن رجبی |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5158_43646d6490d90745124a4d7b30e78abf.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1341444.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات