این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۴۳

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش‌سازمان‌دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب‌ آوری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش به روش الگوی پیش­ سازمان­ دهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تاب­ آوری تحصیلی دانش­ آموزان دختر سال دوم متوسطه در درس زبان انگلیسی شهر خرم ­آباد بود. در یک طرح نیمه ‏تجربی 60 دانش­ آموز به روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چند مرحله ­ای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروه­های آزمایش به طور مجزا 12 جلسه با روش­های الگوی پیش ‏سازمان­ دهنده و سکوسازی آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. همۀ گروه­ها به پرسش­نامۀ تاب­ آوری تحصیلی ساموئلز (2004) در مرحلۀ پیش­ آزمون، پس­ آزمون و پیگیری دو‏ماهه، پاسخ دادند. داده­ها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد در مرحلۀ پس ­آزمون روش­های الگوی پیش سازمان ­دهنده و سکوسازی باعث افزایش میزان تاب­ آوری تحصیلی شده است. اما در مرحلۀ پیگیری بین روش­های الگوی پیش­ سازمان­دهنده و سکوسازی در افزایش تاب­آوری تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، گرچه تأثیر گذاری هر دو روش در مرحله پس ­آزمون معنادار بوده است اما در بلند مدت میان این دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین روش­های تدریس سکوسازی و الگوی پیش‏ سازمان ­دهنده در کوتاه ­مدت بر افزایش تاب ­آوری تحصیلی مؤثر هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش‌های تدریس، پیش‌سازمان‌دهنده، سکوسازی، تاب‌آوری تحصیلی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عزت اله قدم پور |
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد

مسعود صادقی |
استادیار مشاوره خانواده، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد

مهدی یوسف وند |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد

سبحان ملکی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران

هومن رجبی |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5158_43646d6490d90745124a4d7b30e78abf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-1341444.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات