این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۱، شماره ۴(پیاپی۸۴)، صفحات ۹۱-۱۲۳

عنوان فارسی تأثیر فناوری‌های نوین اطلاعات بر فرایند نشر کتاب (یک مطالعۀ پدیدارشناختی )
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعۀ تجربه ناشران و کارشناسان حوزه نشر دربارۀ تأثیر فناوری‌های اطلاعاتی بر ابعاد مختلف چاپ و نشر کتاب و تحولات و تغییرات ایجادشده است. روش پژوهش: روش پژوهش پدیدارشناسی با رویکرد توصیفی است. نمونه‌ها به‎صورت هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه با 8 نفر از ناشران و متخصصان و کارشناسان حوزه نشر جمع‌آوری گردید. مصاحبه‌ها ثبت و ضبط گردید و سپس یادداشت و با روش هفت‎مرحله‌ای کلایزی توصیف، تفسیر و تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها و نتایج: تجربه افراد از اهمیت و تأثیر فناوری‌های اطلاعات در زمینه حرفه‌ای آنان در نشر کتاب، در 3 خوشه و 16 مفهوم اصلی و همین‌طور9 مفهوم فرعی طبقه‌بندی شد. خوشه‌های اصلی شامل تحول در تولید محتوا، تحول در چاپ و نشر و تحول در کسب‎و‎کار نشر با مفاهیم زیرمجموعۀ خود طبقه‌بندی شدند. نتایج نشان‌دهندۀ تصویری روشن از تجربۀ ناشران و فعالان حوزۀ نشر و نگاه مثبت آنان به اهمیت و تأثیر فناوری‌های اطلاعاتی در فرایند نشر است. در این زمینه، مفاهیم جدیدی آشکار شده است که متأثر از تحولات و تغییرات به‎عمل‎آمده در حوزۀ نشر کتاب به‎واسطۀ فناوری‌های نوین اطلاعات است. تمامی مصاحبه‎شوندگان به تأثیر مثبت فناوری اطلاعات بر شکل، ساختار و ماهیت فرایند نشر باور دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فناوری‌ اطلاعات، نشرکتاب، ناشران، پدیدارشناسی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین اصغرنژاد |
دکترای علم اطلاعات و دانش‎شناسی و رئیس کمیته علم‎سنجی دانشگاه بوعلی‎سینا همدان

عبدالحسین فرج پهلو |
استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_57754_da79a23aa61bb47e5f74ad93df72805c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-1344819.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات