این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۳۴-۴۲
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارت های مقابله با استرس بر تاب آوری مادران دارای فرزند معلول
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: از آنجا که وجود فرزند معلول در خانواده به عنوان یک منبع استرس، سلامت جسمی و روانی والدین به خصوص مادر را به خطر می اندازد و از سویی افزایش تاب آوری توانایی فرد در مقابله با عوامل استرس زا را افزایش می دهد، پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش مهارتهای مقابله با استرس بر تاب آوری مادران دارای فرزند معلول انجام گردید. روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه تجربی(با طرح پیش آزمون-پس آزمون) و با گروه کنترل می باشد. در این پژوهش 60نفر از مادران دارای فرزند معلول مراجعه کننده به مرکز بهزیستی شهر کرمانشاه در سال 1392 به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده، یک بسته آموزش مهارت مقابله با استرس و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون(CD-RISC) بود. نتایج با استفاده از نرم افزارSPSS 20 تحلیل گردید. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد آموزش مهارت های مقابله با استرس برافزایش سطح تاب آوری مادران دارای فرزند معلول تاثیر مثبت و معنی داری دارد(001/0>P). نتیجه گیری: در اکثر برنامه های آموزشی مهارتهای مقابله با استرس، به خود فرد دارای معلولیت اهمیت داده می شود و نیاز خانواده که نقش اصلی مراقبت از وی را به عهده دارد، نادیده گرفته می شود. بنابراین با توجه به نتیجه این مطالعه توصیه می شود، کلیه مراکز مشاوره ای و درمانی، برنامه های آموزشی جهت والدین دارای فرزند معلول را در راس سیاستها و برنامه ریزیهای خود قرار دهند. کلید واژه ها : تاب آوری ، مهارت های مقابله با استرس ، مادران، فرزند معلول وصول مقاله :12/3/94 اصلاحیه نهایی:27/10/94 پذیرش:12/11/94
کلیدواژههای فارسی مقاله
تاب آوری ، مهارت های مقابله با استرس ، مادران، فرزند معلول
عنوان انگلیسی
Effectiveness of stress coping skills training on the resiliency of mothers of handicapped children
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Handicapped child in the family is a source of stress which can affect physical and mental health of the parents, especially mothers. Increase in resiliency increases ability to manage stressors. The aim of this study was to determine the effect of stress coping skills training on the resiliency of mothers with handicapped children. Material and Methods: This semi experimental study with pre-test, post-test design and control group included 60 mothers with handicapped children who had been referring to the Kermanshah welfare center in 2013. They were selected by using convenient method and then divided randomly into two groups. In this study we used a coping skill training package and Connor and Davidson Resiliency Scale (CD-RISC). SPSS 20 software was used for data analysis. Results: The results showed that coping skills training resulted in a significant increase in resiliency level in the mothers with disabled children (P< 0/001). Conclusion: In most of the coping skills training programs, handicapped children were the center of attention and their families that take care of them had been ignored. Therefore, training programs for parents with handicapped children is at the forefront of planning policies. Keywords: Resiliency, Stress coping skills, Mothers, Handicapped child Received: Jun 02, 2015 Accepted: Jan 02, 2016
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Resiliency, Stress coping skills, Mothers, Handicapped child
نویسندگان مقاله
افشین الماسی | afshin almasi
department of biostatistics and epidemiology, school of public health, kermanshah university of medical sciences kums , kermanshah, iran.
گروه آمارزیستی و اپیدمیولوژی ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
فوزیه حاتمی | foozieh hatami
department of counseling, unit of science and research of azad university, kermanshah,iran.
گروه مشاوره و راهنمایی ، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
اعظم شریفی | azam sharifi
school of nahavand paramedical, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
دانشکده پیراپزشکی نهاوند، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
تورج احمدی جویباری | toraj ahmadijouybari
department of internal medicine, clinial research development center, imam khomaini hospital, kermanshah university of medical sciences kums , kermanshah, iran.
گروه داخلی، دانشکده پزشکی، واحدتوسعه تحقیقات بالینی بیمارستان امام خمینی ره ، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
رسول کاویان نژاد | rasoul kaviannezhad
department of anesthesiology, kermanshah university of medical sciences kums , kermanshah, iran.
گروه بیهوشی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
فرزاد ابراهیم زاده | farzad ebrahimzadeh
department of public health, faculty of health and nutrition, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-65&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات