این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۴
عنوان فارسی
تاثیر متقابل ورزش و ملاتونین در یادگیری و حافظه فضایی موش بزرگ آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: ورزش و ملاتونین به تنهائی تاثیر قابل ملاحظه ای بر فعالیت های مغزی مانند یادگیری و حافظه دارند. هدف از این مطالعه مشخص نمودن تاثیر متقابل ملاتونین و ورزش در یادگیری و حافظه فضایی موش بزرگ آزمایشگاهی است. روش بررسی: در این مطالعه که از نوع تجربی می باشد گروه ها (7 سر رت ویستار در هر گروه) در دو آزمایش 1 و 2 به ترتیب عبارت بودند از: (مداخله1) بدون ورزش + حامل ملاتونین، ورزش + حامل ملاتونین، بدون ورزش + ملاتونین، ورزش + ملاتونین. (مداخله2) بدون ورزش + سرم فیزیولوژی، ورزش + سرم فیزیولوژی ، بدون ورزش + لوزیندول، ورزش + لوزیندول (مهار کننده گیرنده های M1 و M2 ملاتونین). تزرق داخل صفاقی دارو ها 5/0 ساعت قبل از برنامه ورزشی ترد میل (1ساعت در روز) بمدت 15 روز انجام گرفت. سپس حیوانات با استفاده از ماز آبی موریس از نظر یادگیری و حافظه فضایی مورد بررسی قرار گرفتند. در خاتمه تحلیل آماری اطلاعات بدست آمده توسط روش آماری آنالیز واریانس دو طرفه انجام گرفت. یافته ها: ملاتونین موجب کاهش معنی دار یادگیری و حافظه فضایی رت ها در هر دو شرایط ورزش و بدون ورزش شد. مهار گیرنده های ملاتونین با لوزیندول توانست موجب بهبود حافظه فضایی در شرایط بدون ورزش شود اما هیچ تاثیری بر یادگیری و حافظه فضایی در شرایط ورزش نداشت. نتیجه گیری: این یافته نشان می دهد که اثرات مفید ورزش بر روی یادگیری و حافظه فضایی مستقل از ملاتونین و گیرنده های آن به انجام می رسد. کلید واژه ها: ملاتونین، ورزش، یادگیری، حافظه فضایی وصول مقاله:10/9/94 اصلاحیه نهایی:18/11/94 پذیرش:21/11/94
کلیدواژههای فارسی مقاله
ملاتونین، ورزش، یادگیری، حافظه فضایی
عنوان انگلیسی
Interaction between melatonin and exercise in the spatial memory and learning performance in rats
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Physical exercise and melatonin have considerable effects on cognitive functions such as spatial memory and learning performance. The aim of this study was to clarify the possible interaction between the exercise and melatonin and its effects on spatial memory and learning performance in rats. Material and Method: In this experimental study groups of rats underwent 2 interventions. In experiment 1, Wistar rats were divided into groups (7 in each group), as follows: sedentary-vehicle, treadmill exercise-vehicle, and sedentary-melatonin and treadmill exercise-melatonin. In experiment 2, groups were designed as; sedentary-saline, treadmill exercise-saline, sedentary-lozindole and treadmill exercise-lozindole (M1 and M2 melatonin receptor blocker). The animals received drugs and vehicles intraperitoneally, 30 minutes before treadmill exercise, every day for fifteen consecutive days. Then their learning and spatial memory performance was evaluated using Moris water maze task. Data analysis was performed by two way analysis of variance. Results: Melatonin significantly attenuated learning and memory performance in both exercised and non-exercised rats. Blocking the melatonin receptors by lozindole improved spatial memory in the rest condition, but had no significant effect on the learning and spatial memory after exercise. Conclusion: The findings of this study indicated that exercise had beneficial effects on learning and spatial memory independent of melatonin and its receptors. Keywords: Melatonin, Exercise, Spatial memory, Learning. Received: Dec 01, 2015 Accepted: Jan 11, 2016
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Melatonin, Exercise, Spatial memory, Learning.
نویسندگان مقاله
سامان غلامرضایی | saman gholamrezaei
department of physiology, faculty of science, university of peiamnoor, isfahan, iran.
بخش فیزیولوژی، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران.
مجید طاعتی | majid taati
department of physiology, faculty of veterinary medicine, lorestan university, khoramabad, iran
بخش پاتوبیولوژی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-70&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات