این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۹۳-۱۰۳
عنوان فارسی
دیدگاه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در مورد تدریس اثربخش و عوامل مرتبط با آن، سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: تدریس، اقدامات هدف دار متعاملی است که توسط مدرس، طراحی، اجرا و ارزشیابی می شود. در این فرآیند، آموزش دهنده و آموزش گیرنده از آن تأثیرپذیر هستند. نیل به تدریس اثربخش، نیازمند پیوندهای محکم بین اهداف درس، شیوه های آموزش، یاددهی و یادگیری آموزش گیرندگان می باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین دیدگاه دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در مورد تدریس اثربخش و عوامل مرتبط با آن بود. روش بررسی: این پژوهش، مطالعه ای مقطعی بود که در آن 520 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج به روش تصادفی چند مرحله ای، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش سئوالات دموگرافیک (سن، جنس، رشته، ترم تحصیلی و ...) و 23 سئوال در مورد ویژگی های تدریس اثربخش بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 16 و فرمول های آمار توصیفی از قبیل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار تحلیلی از قبیل من ویتنی و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: مهم ترین ویژگی های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی، تسلط استاد بر موضوع تدریس (83/0±46/4)، علاقه مندی استاد به تدریس (83/0±45/4) و کم اهمیت ترین ویژگی های تدریس اثربخش از نظر آنها، دسترسی به استاد در خارج از ساعات درسی (91/0±84/3)، استفاده از وسایل کمک آموزشی (10/1±67/3) بودند. بین جنس دانشجو و حیطه های روش تدریس (007/0=p) و خصوصیات فردی (02/0=p)، تفاوت آماری معنی دار بود. نتیجه گیری: به منظور بهبود کیفیت آموزش در دانشگاههای مورد بررسی، توصیه می شود هنگام جذب اعضای هیأت علمی و به کارگیری مدرسین برای تدریس، ویژگی هایی مثل توان علمی مدرس در ارائه مطالب درسی، ارائه شفاف و واضح مطالب و علاقه مند بودن مدرس به کار تدریس، مدنظر قرار گیرد. واژه های کلیدی: تدریس اثربخش، استاد، دانشجو، نگرش، دانش پژوهی، روش تدریس، خصوصیات فردی وصول مقاله:12/7/94 اصلاحیه نهایی:17/9/94 پذیرش:16/10/94
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Students' viewpoints on the effective teaching and related factors in Kurdistan University of Medical Sciences and Islamic Azad University, Sanandaj Branch, 2015
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Teaching is defined as a set of interactive, targeted measures designed, performed, and evaluated by the lecturer. In this process, lecturer and students can be affected. Effective teaching requires strong links between objectives, teaching, learning, and training methods. This study was conducted to determine viewpoints of the students in Kurdistan University of Medical Sciences and Islamic Azad University, Sanandaj Branch about effective teaching and its related factors. Material and Methods: This cross-sectional study included 520 students from Kurdistan university of Medical Sciences and Islamic Azad university of Sanandaj. We used a questionnaire including demographic data (age, gender, field of the study, course of the study, etc.) and 23 questions on the characteristics of effective teaching for data collection. Using SPSS version 16, data were analyzed by descriptive statistics such as frequency, mean, S.D; and, analytical statistics such as U Mann-Whitney and Kruskal- Wallis tests. Results: The most important features of effective teaching from the view point of the students were teacher's mastery (4.46±0.83) and interest (4.45±0.83). The least important characteristics of effective teaching were easy access to the teacher outside the classroom (3.84±0.91) and using teaching aids by the teacher (3.67±1.10). There were statistically significant differences between gender of the students and teaching method (p=0.007) and personal characteristics (p=0.02). Conclusion: To improve the quality of education in these universities, it is recommended that characteristics such as teacher’s mastery and interest in their fields of teaching be considered important. Keywords: Effective teaching, Teacher, Student, Attitude, Scholarship, Teaching method, Individual characteristic. Received: Oct 04, 2015 Accepted: Jan 06, 2016
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهناز صیادی | mahnaz sayyadi
ghods hospital of paveh, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran.
کارشناس پرستاری، بیمارستان قدس پاوه، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
احمد وهابی | ahmad vahabi
department of medical laboratory sciences, faculty of paramedicine, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
بشری وهابی | boshra vahabi
students research committee, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
دایم روشنی | daem roshani
social determinants of health research center, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-59&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات