این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۱۲-۲۵

عنوان فارسی بررسی تاثیر برنامه آموزشی بررفتارهای پیشگیری کننده ازپوکی استخوان درزنان بالای ۴۰ سال مراجعه کننده به مرکز روماتیسم ایران (تهران)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف پوکی استخوان شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است که به عنوان یک معضل بهداشت عمومی شناخته شده است، از هردو زن یکی و از هر پنج مرد یکی به این بیماری مبتلاست، پوکی استخوان بیماری است که سبک و شیوه زندگی نقش مهمی در میزان ابتلا به آن دارد، امروزه اعتقاد بر این است که آموزش زنان با اهمیت تر ازمردان است زیرا زنان نه تنها روی سلامت خود، بلکه اثرات ثابت ودایمی روی سلامت بقیه افراد خانواده دارند. این پژوهش باهدف بررسی تاثیر آموزش بررفتارهای پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان بالای 40 سال مراجعه کننده به مرکز روماتیسم ایران انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که با روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس، 67 زن که واجد معیارهای ورود و خروج بودند درگروه آزمایش انتخاب شدند برنامه آموزشی با استفاده از پوستر و پمفلت طراحی شده و پاسخگویی به سئوالات شرکت کنندگان به اجرا درآمد. ابزارگرد آوری داده ها دراین مطالعه پرسشنامه بوده که قبل از مداخله و یک ماه بعد ازمداخله تکمیل شد. نتایج: بعد از مداخله، آزمون تی زوجی درزمینه آگاهی (00/0= P)، فعالیت فیزیکی (022/0P=)، مصرف کلسیم (000/0P=) اختلاف معناداری را نشان داد. میزان مصرف کلسیم از 3/259±5/670 میلی گرم قبل از مداخله به 2/390±4/1103میلی گرم بعد از مداخله رسید و آزمون آماری تی زوجی نیز تفاوت معناداری بین میانگین مصرف کلسیم روزانه قبل وبعد از مداخله نشان داد (05/0>P). نتیجه گیری: برنامه آموزشی با استفاده از پوستر و پمفلت در افزایش آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده از پوکی استخوان تاثیر داشته است. کلید واژه ها :آموزش، پوکی استخوان، رفتارهای پیشگیری کننده، زنان. وصول مقاله:13/15/93 اصلاحیه نهایی:10/3/94 پذیرش:12/3/94
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، پوکی استخوان، رفتارهای پیشگیری کننده، زنان.

عنوان انگلیسی Effect of educational program on osteoporosis preventive behaviors in women over 40 years old referring to Iran rheumatism center in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Osteoporosis is the most common metabolic bone disease which has been recognized as a public health problem. One out of two women and one out of five men are affected by this disease. Lifestyle and living conditions play a great role in the prevalence of osteoporosis. Nowadays, it is believed that focus on training is more important for women than men, because women not only care about their health but also have a permanent influence on their family health. This study aimed to evaluate the effect of educational program on osteoporosis preventive behaviors in women over 40 years of age. Material and Methods: In this semi-experimental study, 67 women who met our inclusion criteria were selected by convenience sampling method and non-random assignment. The training program was carried out by using pamphlets and posters, and also via answering to the questions of the participants. Data were collected and recorded in our questionnaires one month before and one month after the intervention. Results: Data analysis by using paired t-test showed significant differences in osteoporosis preventive behaviors in women in regard to knowledge (P=0.00), Physical activity (P=0.022) and calcium consumption (P=0.000) after the educational program. The results showed that the training intervention led to a significant increase in participants' knowledge, physical activity and calcium consumption (P< 0.05). The calcium intake increased from 670.5+259.3 mg before the intervention to 1103.4+390.2 mg after the intervention. There was also a significant difference between the mean daily calcium intake before and after intervention (P< 0.05). Conclusion: Training program by use of posters and pamphlets had a positive effect on improving the knowledge of women and resulted in improved osteoporosis preventive behaviors. Keywords: Osteoporosis, Education, Preventive Behaviors, Women. Received: Aug 4, 2014 Accepted: Jun 2, 2015
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Osteoporosis, Education, Preventive Behaviors, Women.

نویسندگان مقاله مرضیه سلیمی | marzieh salimi
msc student, department of health education, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran.
دانشجوی کارشناس ارشد گروه آموزش بهداشت دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علیرضا حیدرنیا | alireza hidarnia
department of health education, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
رییس مرکز پژوهش های چابهار و دانشیار گروه آموزش بهداشت دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

شمس الدین نیک نامی | shamseddin niknami
department of health education, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran.
گروه آموزش بهداشت دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فرهاد غریب دوست | farhad gharib doost
rheumatologist, rheumatology research center, associate professor, tehran university of medical sciences tehran, iran.
فوق تخصص بیماریهای روماتیسم، مرکزتحقیقات روماتیسم، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

امجد عظمی | amjad ozma
imam ali university, tehran, iran.
مدرس دانشگاه امام علی ع ، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-15&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات