این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شناسایی عوامل ایستایی – پویایی نظام آموزش عالی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون (MAXQDA) و کاربرد تکنیک (ISM) برای سطح بندی مولفه های اثرگذار
چکیده فارسی مقاله
باوجود اهمیت نظام آموزش عالی، ابعاد و مؤلفه های مختلف آن در دانشگاه های آزاد و دولتی به خوبی روشن نیست. هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه های پویایی و ایستایی نظام آموزش عالی در دانشگاه های آزاد و دولتی و مشخص کردن مولفه های تاثیرگذار و تاثیرپذیر در آن است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 برای شناسایی عوامل و مؤلفه ها استفاده شده است. مصاحبه های نیمه ساختار یافته به عمل آمده از خبرگان دانشگاه در سال 1397 به صورت کد های باز و محوری و گزینشی انجام شده و برای تعیین مولفه ها اثرگذار و اثرپذیر از معادلات ساختاری تفسیری(ISM) استفاده شده است. با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته 401 کد باز و 102 کد محوری برای پویایی و ایستایی در نظر گرفته شد و در آخر 13 مولفه اصلی برای آموزش عالی مشخص گردید. پس از آن با توجه به پرسشنامه ماتریسی معادلات ساختاری تفسیری، مولفه های استاد، رویکرد آموزشی، عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، محتوای برنامه ریزی درسی و آموزشی و عوامل سیاسی از عوامل اثرگذار و دانشجو، اهداف سازمانی، استانداردها، ساختار،رهبری و مدیریت، کارکنان و نوع سازمان از عوامل اثرپذیر می باشد. مولفه ها و زیر مولفه های بیان شده در این پژوهش نشان دهندۀ عوامل کاربردی در نظام آموزش عالی پویا و همچنین مولفه های ایستایی نشان دهندۀ وضع موجود در جامعه دانشگاهی است. مولفه رویکرهای آموزشی از تاثیرگذارترین عوامل در پویایی نظام دانشگاهی از دیدگاه خبرگان بیان شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نیکا سلامی |
آزاد اسلامی واحد تهران غرب
هادی رزقی شیرسوار |
آزاد اسلامی واحد گرمسار سمنان
محمود حقانی |
دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1155-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات