این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اخلاق وحیانی
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۶۹-۹۴
عنوان فارسی
الگوی تربیت اخلاق اسلامی از منظر امام سجاد(ع) بر مبنای تحلیل محتوای مضمونی دعای مکارم الاخلاق
چکیده فارسی مقاله
از جمله مهمترین متون حدیثی به جای مانده از ائمۀ اطهار:، ادعیۀ ایشان است که بیشتر رویکرد آموزشی دارند و رویکرد آنها برآورده کردن مهمترین نیازهای انسانی است. در این میان، دعای مکارم الاخلاق منقول از امام سجاد7 میتواند اهمیّت بسیاری در تدوین نظام اخلاقی و تربیتی جامعۀ اسلامی داشته باشد. در این پژوهش تلاش شده با استفاده از روش تحلیل محتوایی، به استخراج مضامین و مقولههای اخلاقی مندرج در لایههای نهفتۀ دعای مکارم الاخلاق پرداخته و الگوی فرایندی تربیت اخلاق اسلامی بر مبنای این دعا کشف و تبیین شود. مهمترین وجه ممیّز مقالۀ حاضر از دیگر شروح متعدد نگاشتهشده بر این دعا، این است که این جستار تلاش کرده گامها و مراحل الگوی تربیت اخلاقی را به صورت دقیق و متوالی ذکر کند. بر پایۀ الگوی یادشده، هدایت به مسیر حق و تمسک به اطاعت الهی، بر رشد و تکامل اخلاقی مقدم شده است. پیمودن گامهای اصلاح اخلاقی با تأکید بر نیکی به دیگران و نرمخویی، در زمرۀ الزامات تربیت اخلاقی انسان است؛ و در مقابل، ظلم و دشمنی، مهمترین مانع تکامل تربیت و اصلاح اخلاقی بشر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The pattern of Islamic ethics education through the perspective of Imam Sajjad (AS) Based on the analysis of the content of Makarem Ol Akhlagh prayer
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important issues of human societies is human education patterns discovery and explanation by considering "ethical" approach. These issues, especially in Islamic societies, which are initiative in the process of human growth and development, have particular importance. Considering this, one of the most important ways of extracting educational patterns is analysis of the Syrian Imams (AS) as a guide to humanity, But since the studies in this regard are largely based on historical reports or thematic categorization of their numerous narration, Which has been issued in different times and locations for different audiences, Therefore, the results of this research could not be considered as a systematic and stable model.One of the most important remained narrations of Imams (AS) is his claim which has a more educational approach and tried to meet the human most important needs. In the meantime, Prayer of Makarem Ol Akhlagh of Imam Sajjad (as) has the most importance in the elaboration of the moral and educational system of Islamic society. In this research we tried to use the content analysis method for Extracting elements and moral categories that is hidden in layers of Makarem Ol Akhlagh .And explain the pattern of process of Islamic ethics training based on this prayer. The most different aspect of this article regarding other numerous narrations is tried to cite the steps in the moral education model accurately and sequentially.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکرم سلیمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا(س)
فتحیه فتاحی زاده |
استادیار دانشگاه الزهرا(س)
محمد عترت دوست |
استاد یار دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://ethics.isramags.ir/article_84037_69b1316eb22f89e813f470cb7f15f70e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/575/article-575-1355625.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات