این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
اخلاق وحیانی
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۹۵-۱۲۴
عنوان فارسی
تربیت اخلاقی از دیدگاه محمدمهدی نراقی
چکیده فارسی مقاله
امروزه با توجه به اهمیت تربیت اخلاقی نسل جوان، طراحی و بهرهگیری از مدلهای کارآمد و بومی تربیت اخلاقی، امری ضروری به نظر میرسد. پژوهش حاضر نیز به همین منظور به انجام رسیده است. هدف این تحقیق، استخراج و تبیین دیدگاه تربیت اخلاقی محمدمهدی نراقی است؛ در نتیجه، مبانی، اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه ایشان تبیین و بررسی شده است. روش پژوهش، توصیفیـتحلیلی است و دادهها عمدتاً از بررسی تحلیلی کتاب جامع السعادات جمعآوری شدهاند. بر اساس یافتهها رویکرد تربیت اخلاقی نراقی به رویکرد تربیت منش نزدیک است. در دیدگاه تربیت اخلاقی نراقی، هدف غایی تربیت اخلاقی، تشبه به خداوند است؛ و بر این اساس، پیراستن نفس از رذایل، کسب معارف حقیقی و رسیدن به اعتدال در اخلاق، از هدفهای میانی تربیت اخلاقی به شمار میآیند. همچنین بر اساس یافتهها، 9 مبنا و 18 اصل تربیتی برای اخلاقی شدن متربیان، استخراج و تبیین شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، تربیت اخلاقی، محمدمهدی نراقی،
عنوان انگلیسی
Mohammad Mehdi Naraqi on Moral Education
چکیده انگلیسی مقاله
Today, considering the importance of moral education of the young people it is essential to design and use effective and native models of moral education. This study has been done for this purpose. The purpose of this research is to extract and explain Mohammad Mehdi Naraqi's moral education perspective; As a result, the foundations, goals, principles, and methods of moral education have been explained from his perspective. The research methodology is a Analytical descriptive and the data are mainly collected from the analytical review of the Jami' al-Sa'adat book. (The Collector of Felicities). Based on the findings, Naraqi's moral education approach is closely related to the educational approach. In the perspective of Naraqi's moral education, the ultimate goal of moral education is imitation of god; on that basis, purification of the soul, the acquisition of true knowledge and the attainment of moderation in morality, are among the middle goals of moral education. Also, according to the findings, 9 bases and 18 educational principles for the moral education have been extracted and explained.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
morality, moral education, Mohammad Mahdi Naraqi
نویسندگان مقاله
فاطمه وجدانی |
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
محمدرضا شعبانیان |
کارشناس ارشد فلسفۀ اخلاق، دانشگاه ادیان و مذاهب
نشانی اینترنتی
http://ethics.isramags.ir/article_84040_aa9d7375ea0883db3c416916ebed1d12.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/575/article-575-1355626.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات