این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۶، شماره ۹۷، صفحات ۱۳-۲۴

عنوان فارسی تعیین ظرفیت گردش‌ به‌ چپ در تقاطع‌های چراغ‌دار با استفاده از مدل‌سازی و شبیه‌سازی جریان ترافیک
چکیده فارسی مقاله عملکرد چراغ‌های راهنمایی در فازبندی مناسب ضمن کاهش تأخیر، باید سطح بالایی از ایمنی را نیز تامین نماید. در تقاطع­های چراغ‌دار حرکت گردش‌به‌چپ، زمان­برترین و پیچیده­ترین حرکت است که می‌تواند به‌صورت «محافظت‌شده»، «محافظت نشده» و ترکیبی از «محافظت‌شده- محافظت نشده» برنامه­ریزی شود. جمع­آوری داده­های مورد نیاز برای تعداد قابل توجه متغیرهای محاسبه ظرفیت حرکت گردش‌به‌چپ در تقاطع­های چراغ‌دار به روش کتاب راهنمای ظرفیت راه‌ها(HCM)  زمان­بر و برای تصمیم­گیری­های سریع امکان­پذیر نیست. لذا شناسایی متغیرها موثرتر و دست­یابی به روشی سریع در این خصوص، مسئله پژوهش است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل تأثیرگذار بر روی حجم عبوری حرکت گردش‌به‌چپ و ارائه‌ی یک رابطه‌ی ساده با تعداد متغیرهای کمتر نسبت به روش HCM برای محاسبه‌ی حجم گردش‌به‌چپ و تشخیص فازبندی این حرکت است. در این مطالعه از اطلاعات دو تقاطع چراغ­دار شهر اصفهان استفاده ‌شده­است. نتیجه حاصل از ساخت مدل­های مختلف و آزمون­های آماری منجر به ارایه «یک مدل لگاریتمی تک متغیره ساده برای تعیین حجم عبوری گردش‌به‌چپ» بر پایه­ی «حجم جریان مخالف، تعداد خطوط جریان مخالف و درصد زمان سبز» شده­است. این مدل مقادیر بحرانی حجم عبوری را در صورت نیاز به فاز گردش‌به‌چپ محافظت‌شده مشخص می‌کند. مدل بر پایه‌ی مشاهدات صورت گرفته از دنیای واقعی ایجاد شده و اعتبار سنجی مدل بر پایه‌ی روش HCM انجام‌ شده­است. همچنین نتایج نشان می‌دهد مدل پیشنهادی تشابه زیادی با مقادیر مشاهده‌شده دارد. در پایان تقاطع‌های موردنظر از طریق نرم­افزار شبیه‌ساز AIMSUN مدل‌سازی شده و حجم بحرانی حرکت گردش‌به‌چپ در حالت فاز محافظت‌شده براساس شاخص‌ها به‌دست‌آمده است    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determine Left Turn Capacity in Signalized Intersections Using Modeling and Simulation of Traffic Flow
چکیده انگلیسی مقاله The performance of traffic signal is to develop phasing plans that reduce delays while maintaining a high level of safety. In the signalized intersections and among various feasible movements, "left-turn" is the most complex and time-consuming, which can operate as a protected movement, a permitted movement and a combination of protected-permitted movement. The compilation of the required data for a significant number of variables for calculating the left-turn capacity at the signalized intersections is not possible by the time-consuming way Highway Capacity Manual (HCM) method and is not feasible for rapid decision-making. Therefore, identifying variables more effectively and finding a quick method in this regard is a research issue. So the main objective of this study is to investigate the factors affecting the left-turn capacity and it proposes a simplified model with the fewer number of variables rather than the material of HCM to determine left-turn volume. In this research, data of two signalized intersection in the city of Isfahan, Iran have been used. With these information's a simplified single variable logarithmic model is proposed to determine left-turn capacity based on following factors opposing volume, number of lanes and percentage of green time. This model estimate critical left-turn capacity for protected left-turn phasing. To validate the objective model, a comparative assessment is carried out taking computational relations of HCM into account. At the end of the research the modeled intersections are simulated by AIMSUN software and the left-turn capacities are obtained in permitted phasing given various indices.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن ابوطالبی اصفهانی |
استادیار، دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

امیر مسعود رحیمی |
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه زنجان، ایران

زهره قاسمی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و حمل‌ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_85575_ed80ff002fe4278c93f21b11a3e55355.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1356283.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات