این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۶، شماره ۹۷، صفحات ۲۵-۳۹

عنوان فارسی امکان‌سنجی استفاده از براده‌های ضایعات فلزی در آسفالت گرم و تاثیرآن بر پارامترهای مارشال، شیارشدگی و ضریب اصطکاک
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به منظور بررسی تاثیر استفاده از سه نوع براده فلزی آهن، چدن و آلومینیوم بر پارامترهای مارشال مخلوط آسفالتی گرم، مقاومت شیار شدگی و ضرایب اصطکاک مخلوط آسفالتی انجام گرفته است. به این منظور مقادیر 5، 10، 15، 20 و 25 درصد از هرکدام از براده­های مذکور به مخلوط آسفالتی اضافه شد و پس از انجام تراکم، مقادیر استحکام، نرمی، فضای خالی مصالح، فضای خالی پر شده با قیر، دانسیته و فضای خالی آسفالت با استفاده از تجهیزات آزمایش مارشال اندازه گیری شد. لازم به ذکر است که علاوه بر اندازه گیری پارامتر­های فوق، آزمایش‌های اثر جای چرخ وآزمایش تعیین ضرایب اصطکاک به ترتیب برای اندازه­گیری مقاومت شیار شدگی و مقاومت لغزشی مخلوط‌ها انجام گرفت. نتایج حاصل از آزمایش‌های مارشال نشان داد که افزودن براده‌های فلزی به خصوص چدن و آهن، دارای تاثیر مثبت بر پارامترهای مارشال بوده است. اما در درصدهای مختلف، این افزودنی‌ها عملکرد متفاوتی در تغییر پارامتر­های مارشال داشته اند. نتایج آزمایش مقاومت شیارشدگی نشان می‌دهد که افزودن 5 درصد براده آهن و چدن دارای تاثیر مثبتی در کاهش عمق شیار بوده است. اما افزایش درصد این افزودنی‌ها دارای عملکرد معکوس می‌باشند و موجب افزایش عمق شیار شدگی نسبت به حالت پایه می‌شوند. در نهایت نتایج آزمایش مقاومت اصطکاکی نشان دادکه اضافه کردن براده­های فلزی آهن و چدن موجب افزایش ضرایب اصطکاک نمونه‌ها می‌شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیارشدگی، ضایعات فلزی، مخلوط آسفالتی، مقاومت مارشال،

عنوان انگلیسی The Feasibility of Using Metallic Waste Swarf in HMA and Its Effect on Marshal Parameters, Rutting and Frictional Coefficient
چکیده انگلیسی مقاله This research has been done to investigating the effect of three type of metallic swarf including Iron, cast iron and aluminum on asphalt mixture parameters, rutting resistant and the friction coefficient of the asphalt mixtures. In this regard, the amounts of 5,10,15,20 and 25% of each afore said swarf are added to the asphalt mixture and after compacting, the amount of stability, flow, void in the mineral aggregate and void filled with asphalt, unit weight, asphalt binder content and air voids was measured using Marshall Test Equipment. It should be noted that in addition to measuring the above parameters, the Hamburg wheel track test and the friction resistance test were performed to measuring the rutting stability and friction coefficient of the mixtures, respectively. The results of Marshall tests showed that the addition of metallic swarf, especially iron and cast iron, had a positive effects on Marshall parameters, but in different percentages, these additives  had a different performance on changing the Marshall parameters. The results of the wheel track test showing that the addition of 5% iron and cast iron has a positive effect on reducing the depth of the rut , but the increase in the percentage of these additives has a reverse function and increases the depth of the rut relative to the base state. Finally, the results of the friction resistance test showed that the addition of metallic swarf increases the frictional coefficients.      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Rutting, Metal Waste, Asphalt Mixture, Marshall Stability

نویسندگان مقاله حسن دیواندری |
گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران

امیر فریدونی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_85576_d3c6b5ae4c368d5a26083ea27b67195c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1356284.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات