این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۶، شماره ۹۷، صفحات ۱۱۱-۱۲۴
عنوان فارسی
ارزیابی بهرهوری سامانه حملونقل مترو تهران با استفاده از شاخص مالمکوئیست و روش تحلیل پوششی دادهها
چکیده فارسی مقاله
هدف محوری این مطالعه اندازهگیری بهرهوری در سامانه حملونقل مترو تهران جهت ارزیابی میزان پیشرفت و پسرفت هر خط مترو میباشد. بدینمنظور از دادههای آماری سامانه حملونقل مترو تهران طی سالهای 91-1387 و روش تحلیل پوششی دادهها استفاده شده است. در واقع این مطالعه با بهرهگیری از شاخص بهرهوری مالمکوئیست،که از دو اثر تغییر در فناوری و تغییر درکارایی فنی نشات گرفته، بهرهوری کل عوامل تولید در دو مرحله مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهد. نتایج پژوهش مؤید آن است که در مرحله اول از بین چهار خط فقط یک خط با افزایش بهرهوری (6 در هزار) مواجه بوده است و در مرحله دوم همگی خطوط در سالهای اولیه افزایش بهرهوری داشتهاند، اما با گذشت زمان نوساناتی در بهرهوری خطوط مشاهده شده است. بهطورکلی در خطوط مترو تهران در هر دوره اثر تغییرات فناوری بر بهرهوری بیشتر از تغییرات کارایی فنی بوده است. ازاینرو جهت افزایش بهرهوری خطوط مترو لازم است کارایی فنی و کارایی مقیاس بهبود یابند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Tehran Transportation System Efficiency Using Malmquist Index Analysis Approach DEA
چکیده انگلیسی مقاله
The main purposes of this article are to evaluate the productivity of Tehran Metro transportation system. To meet this ends, the data of Tehran metro transportation system over the periods of 1387-91 were used. Moreover, the data envelopment analysis (DEA) method was used to measure total factors productivity by Malmquist indexes which have resulted from technical efficiency and technological changes. Also, in this study sought to evaluate the progress and recession rates of productivity in each metro line on two steps. The results indicated that in the first stage, there was only one line with increasing productivity, and in the second stage, all lines have increased productivity in the early years, but over time, fluctuations in productivity were observed. On the other hand, in this transportation system, the ratio of technological changes to productivity was more than the ratio of efficiency to productivity. So to increase metro lines productivity, it is necessary to improve technical efficiency and scale efficiency.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عرفانه راسخ جهرمی |
مربی، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سمانه نورانی |
استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_85582_11c1ddca066904b6361e13151af34671.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1356289.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات