این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۶، شماره ۹۷، صفحات ۱۱۱-۱۲۴

عنوان فارسی ارزیابی بهره‌وری سامانه حمل‌ونقل مترو تهران با استفاده از شاخص مالم‌کوئیست و روش تحلیل پوششی داده‌ها
چکیده فارسی مقاله هدف محوری این مطالعه اندازه­گیری بهره­وری در سامانه حمل­ونقل مترو تهران جهت ارزیابی میزان پیشرفت و پسرفت هر خط مترو می­باشد. بدین­منظور از داده­های آماری سامانه حمل­ونقل مترو تهران طی سال­های 91-1387 و روش تحلیل پوششی داده­ها استفاده شده است.  در واقع این مطالعه با بهره­گیری از شاخص­ بهره­وری مالم­کوئیست،که از دو اثر تغییر در فناوری و تغییر درکارایی فنی نشات گرفته، بهره­وری کل عوامل تولید در دو مرحله مورد سنجش و ارزیابی قرار می­دهد. نتایج پژوهش  مؤید آن است که در مرحله اول از بین چهار خط فقط یک خط با افزایش بهره­وری (6 در هزار) مواجه بوده است و در مرحله دوم همگی خطوط در سال­های اولیه افزایش بهره­وری داشته­اند، اما با گذشت زمان نوساناتی در بهره­وری خطوط مشاهده شده است. به­طورکلی در خطوط مترو تهران در هر دوره اثر تغییرات فناوری بر بهره­وری بیشتر از تغییرات کارایی فنی بوده است. از­این­رو جهت افزایش بهره­وری خطوط مترو لازم است کارایی فنی و کارایی مقیاس بهبود یابند.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of Tehran Transportation System Efficiency Using Malmquist Index Analysis Approach DEA
چکیده انگلیسی مقاله The main purposes of this article are to evaluate the productivity of Tehran Metro transportation system. To meet this ends, the data of Tehran metro transportation system over the periods of 1387-91 were used. Moreover, the data envelopment analysis (DEA) method was used to measure total factors productivity by Malmquist indexes which have resulted from technical efficiency and technological changes. Also, in this study sought to evaluate the progress and recession rates of productivity in each metro line on two steps. The results indicated that in the first stage, there was only one line with increasing productivity, and in the second stage, all lines have increased productivity in the early years, but over time, fluctuations in productivity were observed. On the other hand, in this transportation system, the ratio of technological changes to productivity was more than the ratio of efficiency to productivity. So to increase metro lines productivity, it is necessary to improve technical efficiency and scale efficiency.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عرفانه راسخ جهرمی |
مربی، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

سمانه نورانی |
استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_85582_11c1ddca066904b6361e13151af34671.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1356289.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات