این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۶، شماره ۹۷، صفحات ۱۴۵-۱۵۴
عنوان فارسی
مدلسازی رفتار رانندگان در انتخاب عبور یا توقف در ابتدای فاز قرمز در تقاطعهای چراغدار (مطالعه موردی :شهر قزوین)
چکیده فارسی مقاله
عبور از چراغ قرمز یک عمل بسیار خطرناک رانندگی است.که کاهش این رفتار مخاطره آمیز بستگی به درک شیوع آن و همچنین عوامل تأثیرگذار بر این رفتار دارد. با این هدف در این مطالعه پس از برداشت دادههای واقعی ازچهار تقاطع چراغدار شهرقزوین با استفاده از دوربین های نظارت تصویری و نرمافزار چراغ های هوشمند مرکزی در دو زمان اوج و غیر اوج ترافیک و شرایط جوی بارانی و آفتابی نسبت به تحلیل ریسکپذیری رانندگان از تقاطع در فاز قرمز بااستفاده از مدل لوجیت باینری اقدام شد. معمولاً عبور از چراغ قرمز امری تعمدی نمی باشد، به طور کلی طبق مشاهدات انجام گرفته 96 درصد متخلفان در 2 ثانیه ابتدایی از فاز قرمز چراغ اقدام به عبور کردند. همچنین نتایج بدست آمده از مدل، حاکی از آن است که وجودعابرپیاده در سواره رو، فاصله خودرو از خط ایست در ابتدای فاز زرد و مدت زمان سپری شده از فاز قرمز مهم ترین عوامل تأثیرگذار برتوقف رانندگان در فاز قرمزاست. همینطور افزایش سرعت خودرو مهمترین عامل تأثیرگذار برعبور رانندگان در فاز قرمز است. همچنین اگر فاصله خودرو در هنگام زرد شدن چراغ راهنمایی بیش از 20 متر باشد احتمال عبور از چراغ برای خودرو صفر میگردد و اگر خودرو در فاصله9 متری از تقاطع قرار داشته باشد ومتغیر های دیگر در متوسط میزان خود باشند به احتمال 51 درصد خودور تخلف می کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تقاطع چراغدار، فاز قرمز، رفتاررانندگان، لوجیت باینری،
عنوان انگلیسی
Modeling Drivers' Behavior in Selecting Stop/Go at the Onset of Red-Phase at Signalized Intersections (Case Study of Qazvin City)
چکیده انگلیسی مقاله
Red-light running (RLR) is considered as a highly dangerous driving act. Reducing this risky behavior depends on understanding its prevalence, as well as the drivers which are involved. This study investigates the video images of traffic cameras and central smart program in four intersections of Qazvin. Peak and off-peak conditions were assessed in either sunny or rainy weather and drivers' behavior in red times was studied using binary logit model. It has been considered that red light running is often occurred unintentionally. Generally, according to the observations, 96 percent of red phase violations are happened during the first two seconds. Recent studies have concluded that drivers' decision to stop or cross the red light is complex but can be reasonably predicted based on numerous factors (e.g. number of pedestrians in streets and time passed in red phase, etc). Vehicle's speed is another significant factor which highly effects the crossing probability during red phase. Moreover, in situations where vehicles` distance from the intersection is more than 20 m at the onset of a yellow-phase, the passing probabilities are zero percent and if vehicles' distance from the intersection is more than 9 m, red light running probability will be 51 percent (Other variables considered as their average).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بابک میربهاء |
استادیار، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
علیرضا عبدالرزاقی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_85585_fe32ece952dca6194c2de7d16276ef56.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1356292.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات