این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رایانش نرم و فناوری اطلاعات
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۴-۳۰
عنوان فارسی
طراحی یک سیستم خبره فازی برای پیشنهاد انتخاب رشتهی تحصیلی به دانشآموزان اول دبیرستان
چکیده فارسی مقاله
سیستم خبرهی فازی طراحیشده در این مقاله به دانشآموزان سال اول دبیرستان(متوسطهی دوم) کمک میکند در هر زمان و مکان با صرف هزینهای اندک، رشتهی تحصیلی مناسب خود را برای ادامهی تحصیل در سال دوم، انتخاب نمایند. دانشِ مورد نیاز در طراحی این سیستم از طریق مصاحبه با چند مشاور تحصیلی مجرب استان یزد، اخذ و به روشهای مختلف با هم ترکیب شده است. برای هر یک از رشتهها، یک سیستم خبرهی فازی مجزا طراحی شده که امتیاز آن رشته را برای دانشآموز مشخص میکند. این امتیازها به یک سیستم اصلاحکنندهی نتایج وارد شده و به این ترتیب اولویت انتخاب هر یک از رشتهها به عنوان خروجی نهایی سیستم مشخص میشود. دادههای واقعی جمعآوری شده از مدارس استان یزد، با استفاده از نرمافزار اکسل پیشپردازش شده و سیستمهای خبره فازی در نرمافزار متلب پیادهسازی شدهاند. نتایج آزمایشها نشان میدهند که خروجی سیستم پیشنهادی در حد 80 درصد با نظر خبرگان تطابق دارد، میتواند به خوبی جایگزین مشاور تحصیلی شود و رشتهی متناسب با شرایط دانشآموز را پیشنهاد دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هدایت تحصیلی، انتخاب رشته تحصیلی، سیستم خبرهی فازی،
عنوان انگلیسی
An Expert System Design for Suggesting Academic Course Selection to High School Students
چکیده انگلیسی مقاله
The proposed fuzzy expert system helps high school students to choose their appropriate academic course in every time and place with low cost. The needed knowledge of the system is collected through interviews with several academic advisers (human experts) in Yazd province. These data are combined together in different ways. Distinct fuzzy expert systems are designed to identify the points of each academic course for students. These points are fed to another system called results modifier system in order to specify the priority of each field of study as the final system output. Real data, collected from schools in Yazd province, are preprocessed in Excel software and the fuzzy systems are implemented in MATLAB software. The experimental results show that the proposed system is 80% consistent with the opinion of the expert academic advisers and it can well replace the academic counselor and offer an appropriate course considering the student's circumstances.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
roohollah poorsaleh |
فریناز اعلمی یان هرندی |
گروه مهندسی کامپیوتر - پردیس فنی و مهندسی - دانشگاه یزد - یزد - ایران
نشانی اینترنتی
http://jscit.nit.ac.ir/article_82652_e4291cf14035bac4768bb461c6fd13e2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/834/article-834-1356683.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات