این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات تفسیری، جلد ۹، شماره ۳۶، صفحات ۸۳-۱۰۲

عنوان فارسی تحلیل تفسیری سیر نزول آیات حجاب
چکیده فارسی مقاله حجاب، با وجود اهمیّت بسیارش، در اسلام اصالت ندارد؛ بلکه امر اصیل، عفاف و خودکنترلی است؛ زیرا اگر عفاف نباشد حجاب نیز کارکرد خود را از دست خواهد داد. نتیجه این پژوهش گویای این است که مهندسیِ تحقّق حجاب در جامعه، مبتنی بر نظریه حریم جنسی است که  بر اساس آن، همّت اصلی بر ایجاد حریم حداکثری بین دو جنسِ زن و مرد، در تمامیِ ساحت‌‌های زندگی می‌باشد که در هر ساحتی حریمی متناسب با آن و براساس اقتضاء و واقعیت‌‌های زندگیِ بشری تعریف می‌شود که حجاب شرعی یکی از همین حریم‌‌‌ها برای ساحتِ تعاملات اجتماعی در فضای اختلاط است. خدای متعال در این سیر نزول، نظام هنجاری‌ای را شکل می‌دهد که ازجمله مهمترین شاخصه‌هایش، ارزش بودنِ ارتباطِ حداقلی با جنس مخالف به‌عنوان یک گزاره ایده‌آل است و حجاب در این ساختار هنجاری، تنها قطعه‌ای از پازل است و خودِ آن محوریت ندارد. عقبه این ساختار هنجاری مبتنی بر تحکیم روحیه عفّت‌مئابی است. التزام عملی به این ساختارِ هنجاری باید از طبقه حاکم بر جامعه شروع شود تا سایر اقشار مردم نیز خود را ملتزم بدانند و رویکرد آن کاملاً فرهنگی و به‌دور از تنش‌‌های امنیتی باشد و در مدلِ مهندسی اسلام در امر حجاب، مردان به‌عنوان سرپرست خانواده‌‌ها مسئول مدیریّت و نظارت بر این مهم هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Exegetic Analysis of Revelational Course of the Verses of Hijab
چکیده انگلیسی مقاله Hijab, despite its great importance and regarding the authenticity of chastity and self-control, cannot be authentic in Islam; since given lack of chastity, hijab will lose its effect. As made clear in the paper, the establishment of hijab in society is based on the theory of sexual outer limit on which the main goal is to create maximum privacy between men and women in all spheres of life, each being of its appropriate outer limit. On the basis of realities of life, one defines his/her outer limit; hijab is regarded as one of such outer limits for social interactions in the cases of two sexual places. The Exalted God forms a normative system in this descent, one of its most important norms is the value of a minimal communication with opposite sex as an ideal proposition, and hijab in this normative structure is just a piece of the puzzle not being central. The foundation of this normative structure lies in the consolidation of the spirit of spirituality. The practical commitment to this normative structure must start from the ruling class and, following it, other segments of the population also follow them; its approach is purely cultural and far from security tensions. In the model of Islamic engineering of hijab, men as the heads of families are responsible for managing and supervising it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدحسین ملامیرزائی | Mohammadhosein Mollamirzaei
حوزه علمیه قم

مهدی بیاتی | Mahdi Bayati
حوزه علمیه قم

محمد شریفی | Mohammad Sharifi
Mazanderan University
دانشگاه مازندران


نشانی اینترنتی http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1138/article-1138-1357625.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات