این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۳۷-۵۶

عنوان فارسی بررسی جایگاه فنّاوری‌های آموزشی و ارتقاء کیفیت آن در حیطۀ مهارت‌آموزی
چکیده فارسی مقاله در نظام آموزش غیر رسمی‌و مهارت‌آموزی سه جزء اصلی فراگیر، مربی و محتـوای آموزشی مـورد توجـه قـرار می‌گیرند و فعالیت‌های مربی در کارگاه آموزشی به‌صورت ارتباط رو در رو و حضوری با فراگیران بـه‌منظـور ایجـاد یـادگیری است. این در حالی است که آموزش باید دربرگیرندۀ تمام فعالیت‌های هدفمند یـادگیری باشـد و علاوه بر ارتباط رو در رو و حضوری، می‌تواند از روش‌های دیگری نظیر آموزش از راه دور، یادگیری مجازی و سایر قابلیت‌های فنّاورانه استفاده کند. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی در بخش صنعت و بازارکار اهمیت فراوانی دارند. همچنین نظام آمـوزش فنی و حرفه‌ای بـا سـایر نظام‌های آموزشی تفاوت‌هایی دارد. با توسـعۀ نظـام مهارت‌آموزی و نیز توسعۀ فنّاوری‌های آموزشی و اطلاعات و ارتباطات، علاوه بر ارکان سنتی نظام آموزش کلاس‌محور شامل مربی، فراگیر و محتوای آموزشی‌، بایستی جزء اساسی دیگری به عنوان جزء چهارم نظام آموزش مهارت مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش انجـام شـده، با توجه به نتایج حاصل از روش آلفای "کرونباخ" و مقیاس " لیکرت" و ارزیابی سطح کیفیت آموزش نظری و عملی در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای و آموزشگاههای آزاد، تقویت جزء چهارم نظام آموزش و ارتقـای کیفیـت مهارت‌آموزی بـا اسـتفاده از فنّاوری‌های اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد شده است. محور اصلی راهکارهای پیشنهادی ایـن تحقیق دقـت در تنظـیم و ارائـۀ محتواهای آموزشی، ضبط حرفه‌ای صوتی و تصویری محتوای آموزشی‌، ذخیره‌سازی، نگهداری و به اشتراک‌گذاری محتوای ارائه‌شده و ایجاد امکان دسترسی مداوم افراد مجاز به محتوای آموزشی به‌صورت الکترونیکی با استفاده از قابلیت‌های فنّاوری‌های اطلاعات و ارتباطـات است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Survey of educational technologies position and enhance the quality of its in skill training system
چکیده انگلیسی مقاله The three main components of non-formal education and skills training include trainer, trainee and educational content are considering and In order to create learning, Trainer activities in training workshop are face to face communication with trainees. However, the training should include all Targeted learning activities and In addition to face to face and verbal communication, it can use other methods such as distance learning, virtual learning and technological  capabilities. Technical and vocational education and training are important in the industrial sector and the labor market .Technical and vocational training system differences with other educational systems. By development of education and training and the development of information and communication technologies,In addition to the traditional pillars of the education system class-based including trainer, trainee and educational content should be considered another important part of training as a fourth component. In this research, The results of the alpha "Cronbach" method and "Likert" scale and assess the quality of theoretical and practical training in technical and vocational training centers and private training institutes , Reinforcement of the fourth component training system and improving the quality of skill training using information and communication technologies have been suggested. The main focus of this research approaches careful planning and providing educational content, a recording career as audio and video the educational content, storage, and maintenance of any to provide content of sharing and it is providing continuous access to educational content in electronic form authorized by the potential of information and communication technologies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیرسهیل طوسی |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-25&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357916.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات