این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۶۹-۸۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر شرکت در دوره‌های آموزش مهارتی مسأله‌محور بر خلاقیت کودکان و نوجوانان از دیدگاه مربیان مطالعۀ موردی: شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی مدرسۀ مهارت‌آموزی مهندسان فردا
چکیده فارسی مقاله در جهان امروز بالاترین و بهترین تولید برای کشورهایی که بخواهند حرف اول را در دنیا داشته باشند، تولید فکر نو و ایده است و این امر به خوبی ضرورت توجه به خلاقیت و پرورش آن را در کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد. خلاقیت موهبتی است که در تمام انسان‌ها بالقوه موجود است اما ظهور و گسترش آن مستلزم شرایط مناسب است. برخلاف تصور عامه مبنی بر این که فقط افراد معدودی خلاق به دنیا می‌آیند، واقعیت این است که همه با این استعداد پا به این دنیا می‌گذارند و این آموزش و تجربه است که می‌تواند زمینه‌های شکوفایی و غنا بخشیدن هر چه بیشتر به این استعداد را فراهم آورد. از این رو، در کشورهایی که از آموزش و پرورش پویا برخوردارند، پرورش خلاقیت به عنوان یکی از مهم‌ترین هدف‌های نظام آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. روش آموزشی مسئله‌محور، روش نوین در ارائۀ آموزش‌های مهارتی به کودکان و نوجوانان مبتنی بر آموزش، شخصیت‌سازی شغلی و پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی میزان تغییر در خلاقیت شرکت‌کنندگان دوره‌های مسأله‌محور از دیدگاه مربیان است. جامعۀ آماری پژوهش کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در 5 رشتۀ مهارتی مسئله‌محور مدرسۀ مهارت‌آموزی مهندسان فردای ایلام به تعداد 156 نفر می‌‌باشد. با توجه به محدود بودن جامعۀ آماری از روش تمام‌شماری بهره‌گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS22 استفاده شده است. در این پژوهش برای سنجش میزان تغییرات خلاقیت از مؤلفه‌های سیالیت، ابتکار، انعطاف‌پذیری و بسط، استخراج شده از پرسشنامه استاندارد عابدی بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داد که میان شرکت در دوره‌های مسئله‌محور و کلیۀ مؤلفه‌های موردبحث رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون رگرسیونی به شیوۀ گام به گام نشان داد که اجرای شیوه آموزشی مساله محور بیشترین تاثیر را بر مولفه‌های ابتکار، سیالیت و انعطاف پذیری کودکان و نوجوانان شرکت کننده داشته است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مسأله‌محور، خلاقیت، کودکان و نوجوانان، مربیان مهارتی

عنوان انگلیسی Effects of problem-based skills training courses on creativity in children and adolescents of teacher Case study: Participants in training tomorrow's engineers vocational schools
چکیده انگلیسی مقاله In today's world the highest production to countries where they would have the final say in the world, generating new thinking and ideas. This is a great need to foster creativity and show it to the kids. Creativity is a gift that is present in all human beings, but the emergence and growth potential requires appropriate conditions. Contrary to the common belief that only a few people are born creative, reality is all born with this talent occasion. The fields of education and experience that can bring more prosperity and wealth to bring this talent. Thus, in countries where education is a dynamic, nurturing creativity as one of the main goals of the educational system is considered. Problem-based learning methods, new approaches in providing skills training to children and adolescents based on education, career self-efficacy, and foster creativity in children and adolescents. The aim of this study was to investigate the changes in the participants' creativity, problem-based course is the teacher. A sample of children and adolescents participating in the 5-string problem-oriented skills to 156 people of Mohandesan Farda Skill School. Due to the limited statistical population census method used. The data analysis software SPSS22 was used. In order to measure the fluid component of creativity, initiative, flexibility and expansion, Abedi extracted from a standard questionnaire was used. The results indicated that the company is based, and all components are discussed in terms of a significant relationship there. The results of the stepwise regression analysis showed that the performance of the method is the most effective components of creativity, fluidity
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله problem-based learning, creativity, kids, skills coach

نویسندگان مقاله امین رستم نیا |


سمیه غیابی |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-27&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357918.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات