این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۱۰۳-۱۱۷

عنوان فارسی جایگاه مهارت‌آموزی در دانشگاههای نسل سوم
چکیده فارسی مقاله دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف را تجربه کرده است. دانشگاههای مدرن نسل اول، عموماً آموزشی و مبتنی بر فعالیت‌های تعلیمی، و دانشگاههای نسل دوم، عموماً پژوهشی و مبتنی بر فعالیت‌های تحقیقاتی بودند. دانشگاههای نسل سوم، عموماً کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام‌یافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند. در دانشگاه نسل سوم، محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرینی است. در تمامی گروههای علمی، آموزش کارآفرینی همسو با طبیعت و ویژگی هر گروه علمی و در گروههای فنی- مهندسی و پزشکی، آموزش کارآفرینی و توسعۀ مهارت بر مبنای نیازهای هر گروه و رشتۀ علمی، باید مورد توجه باشد. برای شکل‌گیری دانشگاه نسل سوم و بهره‌مندی از مزایا و مواهب این نسل دانشگاهی باید مهارت‌آموزی دانشجویان، اعضای هیئت علمی، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی در کانون راهبردها و سیاست‌های نهاد دانشگاه و آموزش عالی قرار گیرد. در این مقاله، به روش مطالعۀ اسنادی (مرور پژوهش‌های موجود در زمینۀ دانشگاه نسل سوم) و فراتحلیل کیفی تحقیقات انجام‌شده، با تبیین مفهوم و ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین، جایگاه و ضرورت مهارت‌آموزی و آموزش کارآفرینی در این نوع دانشگاه ارائه می‌شود. بر اساس این تحقیق، شکل‌گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعۀ نظام‌مند آموزش کارآفرینی و مهارت‌آموزی مؤثر دانشجویان، استادان، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی و تقویت ویژگی‌های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه، امکان‌پذیر نیست. بنابراین، یکی از وجوه و منظرهای کلیدی دانشگاه نسل سوم (کارآفرین)، توسعۀ مهارت‌های شغلی، حرفه‌ای و شایستگی‌ها و توانمندسازی دانشجویان و استادان همسو با فرایند توسعۀ ملی و حل مسائل جامعه به روش علمی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه نسل سوم، کارآفرینی، مهارت‌آموزی، آموزش عالی

عنوان انگلیسی Skill Training Position in the Third Generation Universities
چکیده انگلیسی مقاله Since the appearance, modern university has experienced three different generations. The first generation universities were generally educational and education-oriented and the second generation universities were generally research and research activities-oriented. The third generation universities are generally entrepreneur and entrepreneurship-oriented and solver of society problems with scientific and systematic approach in interaction with environment. In the third generation university, entrepreneurship is axis and core mission of university system. In all scientific groups must be considered entrepreneurial education direction with nature and attitute of any scientific group, and in technical-engineering and medical groups must be considered entrepreneurial education and skill development based on needs of any  scientific group and discipline. For shaping the third generation university and utilization from this generation university benefits must be in core of university and higher education strategies and policies skill training of students, faculty, managers and staff. In this paper, with explanation of concept and attitudes of entrepreneurial university is stated position and necessity of skill training and entrepreneurial education in this university by documents review and quality meta-analysis of done researches. Based on this research, shaping and effectiveness of entrepreneurial university don't possible without systematic development of skill training and entrepreneurial education for students, faculty, managers and staff, and reinforcement of entrepreneurial attitudes in university human resources. Therefore, one of the key perspectives of third generation (entrepreneurial) university is development of job and professional skills and competences and empowerment of students and faculty in direction of national development process and society problems solving by scientific method
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا مهدی |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-29&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357920.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات