این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۸۷-۱۰۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت‌محور بر عزت‌نفس و شادکامی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
چکیده فارسی مقاله اهمیت عزت‌نفس در تشجیع و تهییج دانش‌آموزان به درگیر شدن با تکالیف درسی چالش‌برانگیز از یکسو و فقدان شناخت کافی از عوامل مؤثر بر ارتقاء عزت‌نفس بر شادکامی دانش‌آموزان، مسئلۀ اصلی مطالعه حاضر به‌شمار می‌رود. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی تأثیرات دورۀ آموزش مهارت‌محور مشبک‌بری روی چوب، بر عزت‌نفس و شادکامی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر 14 تا 18سال پسر شهرستان سنندج در سال تحصیلی 94-93 انجام شده است. بدین منظور30 نفر دانش‌آموز کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر پسر از بین 140 نفر دانش‌آموز کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر پسر به‌طور تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به‌صورت تصادفی تقسیم شدند. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. به‌منظور گردآوری داده‌ها، از دو پرسشنامه‌ عزت‌نفس روزنبرگ و شادکامی آکسفورد استفاده گردید. ابتدا پیش‌آزمون بر روی دو گروه اجرا شد و سپس آموزش مهارت مشبک‌بری روی چوب، بر اساس استاندارد مهارت و آموزشی مشبک کار خاص ناتوانان ذهنی و جسمی به‌عنوان برنامه مداخله‌ای به مدت 3 ماه و هر هفته 3 جلسه (یک ساعتی) اجرا شد. پس از اتمام دورۀ مداخله، پرسشنامه عزت‌نفس روزنبرگ و شادکامی آکسفورد بار دیگر بر روی دو گروه اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان عزت‌نفس و شادکامی تفاوت معنادار وجود دارد؛ این یافته نشان می‌دهد دوره آموزش مهارت مشبک‌‌بری چوب به‌گونه‌ای معنادار در افزایش عزت‌نفس و شادکامی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر پسر، مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of skill-based training on self-esteem and happiness in educable intellectual disability students
چکیده انگلیسی مقاله The main issue in this study are considered importance of self- esteem on leading student to challangable homework and lack sufficient knowledge of factor affecting to promotion self-esteem on happiness of students. So present study investigated the effects of  education of reticulated wood skill on self-esteem and happiness in educable intellectual disability students by 14 – 18 years old affiliated to Sannandaj schools. This is an experimental pre – posttest design with one control group. 30 students were selected by simple random sampling method and divided to experiment group (15 people) and control group (15 people).  First oxford happiness questionnaire and Rosenberg's self – esteem scale was completed for two groups as pretest. Then reticulated wood skill was performed according standard and educational principle for intellectual disability student within 3 month and 3 sessions per week (1 hour session). In the end of intervention covariance test was used for data analysis. Findings showed statistical differences between two groups and remarkable in experiment group
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اقبال خانی |


رحیم ایمانی |


کیوان صالحی |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-32&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357923.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات