این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۱۲۵-۱۳۴

عنوان فارسی بررسی مهارت‌آموزی و اشتغال در خوشه‌های صنعتی از دیدگاه پویایی‌شناسی سیستم
چکیده فارسی مقاله خوشه‌سازی بنگاه‌های تولیدی یکی از راهبردهای توسعۀ صنعتی است که به تازگی از سوی مراکز آکادمیک و سیاستگذاران مورد اقبال زیادی واقع شده است. طبق تحقیقات علمی، خوشه‌های صنعتی باعث افزایش اشتغال و  ثروت‌آفرینی در مناطق می‌شوند و در تربیت نیروهای مورد‌نیاز کسب و کارهای محلی اثرگذارند. ولی مکانیزم‌های مؤثر در این امر چندان شناخته شده نیست و تحقیقات گذشته در این مورد جمع‌بندی نشده است. هدف این تحقیق، ارائۀ دیدی جامع و کلان‌نگر نسبت به چگونگی توسعۀ اشتغال و مهارت‌آموزی در خوشه‌های صنعتی است. در این تحقیق با رویکرد پویایی شناسی سیستم، به بررسی عوامل اثرگذار بر اشتغال و مهارت‌آموزی در خوشه‌های صنعتی پرداخته شده و با استخراج متغیرهای اثرگذار و اثرپذیر این حوزه از ادبیات نظری و تحقیقات پیشین، چرخه‌های علّی مربوط به دو متغیر یاد شده استخراج و روابط بین آنها ترسیم شده است. روش تحقیق به‌کارگرفته شده، کتابخانه‌ای و روش تحلیل داده‌ها، توصیفی با منطق سیستم داینامیک است. نتایج این تحقیق نشان داد که چرخه‌های علّی توسعۀ اشتغال و مهارت‌آموزی در خوشه‌های صنعتی به هم پیوسته و دارای متغیرهای اثرگذار مشترک است. روابط علَی به‌گونه‌ای است که اثر متغیرها بر سطح اشتغال و مهارت خوشه یکسان است، به جز تکنولوژی که دارای اثر متفاوت بر این دو متغیر است. بر اساس یافته‌های تحقیق، دولت بایستی در راستای افزایش تقاضای محصول خوشه گام بردارد تا در نتیجه چرخه‌های علّی، سطح اشتغال به‌طور طبیعی افزایش یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خوشۀ صنعتی، اشتغال، مهارت‌آموزی، پویایی سیستم.

عنوان انگلیسی Significance of Innovative Problem Solving- Based Teaching on Learners’ Self-Efficacy Readiness
چکیده انگلیسی مقاله New approaches to learning, and curriculum development as well as increasingly knowledge production and technology advancements lead to the short- term life cycle of training and educational knowledge and information. To deal with these situations, mass delivery of information to the students should be substituted with new approach that is, making them creative and innovative. The present paper aimed to study and determine the significance of problem solving teaching method on learners' self-efficacy. A descriptive– analytical method was used in the research. English and Persian research databases were used as the data gathering tools. Then, findings and existing approaches were analyzed and in this regard, some strategies were provided. The results showed that the innovative problem solving teaching method will facilitate the capabilities and self-efficacy of learners. This can improve skill training and create positive changes in the field. According to the results of this study, problem solving teaching method can positively affect learners' self-efficacy/ management readiness. Self-efficacy readiness in learning is an important learning characteristic for students. These features should be considered for future planning and application of effective teaching methods with respect to the educational innovations of each field and career.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدهادی میرقادری |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-35&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357926.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات