این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مهارت آموزی
، جلد ۳، شماره ۹، صفحات ۹۳-۱۰۸
عنوان فارسی
مهارتآموزی ضرورت آموزش فنی و حرفهای در محیطهای یادگیری کلنگر
چکیده فارسی مقاله
یکی از ابزارهای مهم تربیت نیروی انسانی، بخش آموزشهای فنی و حرفهای است که با ارائۀ مهارتهای دستۀ اول به فراگیران آنها را برای ورود به دنیای کسب و کار آماده میسازد. با توجه به این امر که تغییرات در دنیای بازار کسب و کار و صنعت و سطح نیازمندیها و مهارتها را تغییر داده که لازمۀ پاسخگویی به این تغییرات، آموزشهای انعطافپذیری است که به فراگیران نحوۀ برخورد درست با محیطهای جدید و حل مسئله را ارائه دهد. چنانکه فراگیران قادر باشند مهارتهای شغلی مهمی را همانند برقراری ارتباط، تعهد کاری، وقتشناسی، حل مسئله، کارگروهی، خود مدیریتی، برنامهریزی و سازماندهی و آشنایی با فنّاوری را بیاموزند که امروزه برای شاغل شدن امری واجب و ضروری هستند. اما متأسفانه سیستم آموزش در بخش فنی و حرفهای سیستمی سنتی است که نمیتواند پاسخگوی نیازهای درحال تغییر فراگیران و همچنین بازار کسب و کار باشد. با این وجود، توجه به رویکردهای جدید آموزشی و از سوی دیگر بحث طراحی آموزشی بیش از چنددهه است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطرح شده و بسیاری از سازمانهای صنعتی، پزشکی و آموزشی از این رویکردهای جدید به مثابۀ راه میانبری برای اثربخشی آموزش و افزایش مهارتهای فردی استفاده میکنند. یکی از رویکردهای نسبتاً جدید، رویکرد طراحی آموزشی کل نگر است که با یکپارچهسازی دانش، نگرش و مهارتها، افراد را برای ورود به دنیای کار آماده میسازد؛ چنانکه افراد مجهز به شایستگیهایی شوند که آنها را در برابر تغییرات آماده میسازد. با این حال میتوان گفت که به جای استفاده از رویکردهای سنتی آموزش در مراکز فنی و حرفهای، برنامهریزیها باید به سمت استفاده از محیطهای یادگیری جدید و به تبع آن محیطهای کل نگر سوق داد شود، تا ضمن تغییرات در نیازهای کسب و کار شاهد تغییرات در نوع مواد آموزشی و روشهای یاددهی یادگیری متناسب با آن برای فراگیران نیز باشیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Skill Training, a Necessity of Technical and Vocational Training in Holistic Learning Environments
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important tools of human forces development is technical and vocational training (TVT) which provides the students with vocational skills in order to prepare them for entering the business world. Since the changes in the business and industry market vary the level of requirements and skills, flexible training is necessary to respond to these changes in order to teach the learners how to properly deal with new environments and provide solutions for the problems in a way the learners be able to learn job skills such as communication, commitment, punctuality, problem solving, teamwork, self-management, planning, organization and technology. Unfortunately, TVT system is such a traditional system that can not meet the ever-changing needs of learners and business market. Therefore, new training approaches and instructional design have been considered important in many developing and developed countries. And many industrial, medical and educational organizations in these countries used the new approach as a shortcut for training effectiveness ans individual skills improvement. One of these new approaches is holistic instructional design that prepares the learners for entering the business world by integrating knowledge, attitudes and skills, preparing them to face challenges of changes. However, it can be said that instead of the traditional approaches to teaching in TVT centers, planning should be performed using new learning environments as well as holistic environment in order to change the business needs, training materials and teaching- learning methods appropriate for the learners.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آمنه سیلانه |
مرتضی کرمی |
نشانی اینترنتی
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-15&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357939.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش مورد
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات