این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مهارت آموزی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۷-۳۲
عنوان فارسی
بررسی شـایستگیهای کانونی در بـرنامـههای آمـوزشهـای فنی و حرفهای مروری بر مباحث نظری و تجربیات کشورها
چکیده فارسی مقاله
تهیه و تنظیم مهارتها و شایستگیهای کانونی در محتواهای برنامۀ آموزش فنی و حرفهای یکی از مهمترین چالشهای برنامهریزان آموزشی و درسی است. شایستگیهایی کلیدی از قبیل مهارت حل مسئله، مهارتهای کار با رایانه، داشتن تفکر استراتژیک، مهارت زبان انگلیسی و... همواره در بخشهای کار و اشتغال از جایگاه خاصی برخوردار بودهاند. بدون تردید انتخاب نوع خاصی از این مهارتها در برنامههای آموزش نیروی انسانی یکی از مهمترین دغدغههای تمامی ذینفعان چه برنامهریزان آموزشی و چه کارفرمایان است. بنابراین، با توجه به اهمیت این مهارتها و شایستگیهای کانونی در هنگام تهیۀ محتواهای برنامههای آموزش فنی و حرفهای برای بازار کار، در این مقاله ابتدا به تعریف، اهمیت این مفهوم و همچنین به بررسی تجربیات سایر کشورها از قبیل استرالیا، انگلستان، و کانادا پرداخته شده است. پس از آن، جایگاه نظری مفهوم مهارتها و شایستگیهای کانونی در پارادایم فوردیسم و پست فوردیسم و چالشهای مربوط مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. سرانجام مؤلف فهرستی از این شایستگیها و ارتباط آنها با آموزش مبتنی بر شایستگی(CBT) را به برنامهریزان آموزش فنی و حرفهای پیشنهاد کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study of Key Competences in Technical and Vocational Training Programs: A Review of Theoretical Subjects and Experiences of Other Countries
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important challenges of educational programmers is supplying and regulating the skills and key competences in the contents of technical and vocational education programs. Key competences such as problem solving skills, computer-related skills, the ability to think strategically, English language skill and etc., have always been important in job and employment sectors. Doubtless, selecting these special skills in human resources training programs is the most important concern of beneficiaries for both the educational programmers and the employers. Therefore, first a definition and its importance have been presented in this article with due attention to the importance of these skills and key competences in supplying the concepts of technical and vocational training programs for the job market. Moreover, the experiences of other countries such as Australia, England and Canada have been brought to light. Then the theoretical position of the concept of skills and key competences in the paradigm of Fordism and post-Fordism and the relevant challenges have been discussed. Finally the author has suggested a list of these competences and their relationship to the competency-based training (CBT) to the technical and vocational training programmers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم صالحی عمران |
الهه رحمانی قهدریجانی |
نشانی اینترنتی
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-44&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1357958.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات