این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی و مدیریت انرژی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل انرژی و اگزرژی یک موتور توربوپراپ در شرایط کاری مختلف
چکیده فارسی مقاله تحلیل اگزرژی ابزاری برای تعیین سهم فرآیندهای دخیل در انتقال قابلیت کاردهی ورودی به سیستم و مکانی که در آن افت انرژی مفید در یک سیستم یا فرآیند رخ می‌دهد است. در این تحقیق تحلیل اگزرژیک عملکرد موتور تربوپراپ در شرایط کاری مختلف مدنظر است. برای این منظور یک موتور توربوپراپ بر اساس روش صفر بعدی با استفاده از نرم افزار گزترب مدل­سازی شده و عملکرد آن ابتدا در نقطه طرح و سپس در چندین نقطه خارج از طرح برای شرایط کاری مختلف ارتفاع و ماخ پروازی مشخص می­گردد. سپس ​پایه‌های مفهومی لازم برای تحلیل اگزرژی سیستم، با تعریف عبارات اگزرژی و ایجاد معادله تعادلی مربوطه بنا نهاده می­شود و روابط مربوط به بازده قانون دوم بر اساس تعاریف مربوط به عایدی و مصرفی در هر جزء ارائه می­گردد. در مرحله بعد با استفاده از داده­های ترمودینامیکی بدست آمده از نرم­افزار برای مقاطع مشخصه سیستم به آنالیز اگزرژی اجزای مختلف موتور پرداخته می­شود. از نتایج تحلیل اگزرژی مشخص می­شود که فرآیند احتراق عامل غالب در بازگشت ناپذیری سیستم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Energy and Exergy Analysis of an Turboprop Engine at Different Working Condition
چکیده انگلیسی مقاله Exergy analysis is a method of evaluating the proportion of each process on the transmission of system availability and determining how the useful energy is loosed. In this research, a turboprop engine is simulated using GASTURB 10 commercial software which is developed based on zero-dimensional approach. The performance of turboprop engine is calculated at design point and some off-design points and thermodynamic properties of engine components at different flight altitudes and Mach numbers are calculated. After that, by defining exergy terms and using related exergy equilibrium equations, the necessary conceptual basis for exergy analysis is introduced. Then thermodynamic data obtained from GASTURB software are used to exergy analysis of engine components. Results show that combustion process has the dominant portion of the system irreversibility.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر گودرزی | Amir Goudarzi
دانشگاه جامع امام حسین (ع)

مصطفی زاهدزاده | Mostafa Zahedzadeh
دانشگاه تربیت مدرس

محمد مهدی دوستدار | Mohammad Mahdi Dostdar
دانشگاه جامع امام حسین (ع)


نشانی اینترنتی http://energy.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-625-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مهندسی مکانیک
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات