این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۹، شماره ۱۷، صفحات ۴۹-۶۴
عنوان فارسی
تحلیل نشانهشناختی کلیشههای جنسیتی و پایگاه اجتماعی در دو فیلم برف روی کاجها و یه حبه قند
چکیده فارسی مقاله
رسانه از طریق ارائۀ رمزگانهای مخصوص به خود نهتنها فرهنگ موجود را به مخاطبان عرضه میکند، بلکه خود نیز به صورت فعالانه دست به معناسازی و تولید فرهنگ میزند. محصولات فرهنگی به ویژه فیلمها دارای ایدئولوژی هستند، و آنچه را که تاریخمند و مخلوق فرهنگی خاص بوده، بیزمان و بیمکان و در واقع به صورت طبیعی جلوه میدهند. بازنمایی زنان و مردان در رسانهها موضوعی با اهمیت است و همراهشدن این بازنمایی با کلیشههای جنسیتی اهمیت این موضوع را چند برابر میکند. در این مقاله به بررسی نحوۀ رمزگذاری رمزهای جنسیتی در فیلمهای برف روی کاجها و یه حبه قند پرداخته شده است. روش مورد استفاده نشانهشناسی با رویکرد جان فیسک است که سه سطح مجزا را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که برف روی کاجها، متعلق به طبقۀ متوسطِ بالا، با عدم حضور کلیشههای جنسیتی به صورت آشکار و یه حبه قند، متعلق به طبقات متوسطِ پایین، با حضور آشکار کلیشههای جنسیتی نمایش داده شده است. رمزگشایی این همنشینی نشان میدهد که فیلمهای دارای رمزهای جنسیتی، خانوادههایی خوشبخت دارند و برعکس در فیلمهایی که دید مثبتی به زن وجود دارد، خانوا ههایی ازهمپاشیده دیده میشود. بنابراین مخاطب اقناع میشود که برای داشتن خانوادهای خوشبخت وجود چنین کلیشههایی ضروری و لازم است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Semiotic Analysis of Gender Stereotypes in “Snow on the Pines” and “A Cube of Sugar”
چکیده انگلیسی مقاله
Media by its specific codes not only offers the culture to the audience but also actively gives meaning to culture. Cultural products, particularly movies have an ideology that is what the historical and cultural creation, show natural. Representation of women and men in the media, is an important subject and because this representation is often filled with gender stereotypes, this issue has become even more important. In this paper, we have tried to interpret gender stereotypes in the two movies of "Snow on the Pines (2012) and "A Sugar Cube" (2011). John Fisk' theory of semiology is used to explain three levels of encoding. The results show that the Snow on Pine belongs to the upper middle class with a clear lack of gender stereotypes and A Sugar Cube belongs to lower middle classes with obvious gender stereotypes. Decoding of this syntagmatic relationship shows that movies with obvious gender codes have happy families in them and films that have a positive approach to women in contrast, depict torn-apart families. So the audience is convinced that the existence of such stereotypes is essential for a happy family.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهوش خادمالفقرایی |
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
مسعود کیانپور |
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_680_970abfcfef0384abbde293b6372bd216.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-1358523.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات